Tuesday 13 September 2016

KES ZIKA PERTAMA SARAWAK DIKESAN DI MIRI


KEBIMBANGAN kita mengenai penularan virus zika ini tiada kesudahannya apabila ianya sudahpun mendekati kita di Sarawak.  Semalam menyaksikan kes zika pertama dikesan di Miri, Sarawak apabila seorang wanita disahkan positif virus zika.

Wanita tempatan yang berusia 35 tahun ini juga dikatakan sedang hamil 2 bulan dan beliau pernah bekerja di Singapura.  Dikatakan juga wanita ini mengunjungi Singapura sekitar 24 – 29 Julai tahun ini.  Setelah mengalami demam yang berlanjutan akhirnya beliau mendapat bantuan perubatan di sebuah klinik swasta di Miri yang menyaksikan ujian perubatan dilakukan disahkan mempunyai virus zika. 

Sementara itu bukan sahaja wanita Miri ini yang dijangkiti virus zika sebaliknya adiknya yang mengunjungi kakaknya di Miri pada 26 Ogos turut positif zika tetapi beliau tinggal di Setapak, Kuala Lumpur.  Adik wanita ini juga mempunyai gejala yang sama seperti kakaknya iaitu demam yang berpanjangan. 

Setakat ini segala kaedah untuk menghalang virus zika menular di kawasan kediaman wanita tersebut telah diambil dengan sewajarnya seperti kawalan vector dan sebagainya.  Keluarga wanita yang tinggal bersama dengan wanita Miri ini turut mendapat ujian saringan virus zika dan disahkan negative. 

Sama-samalah kita sebagai warga Sarawak peka dengan keadaan persekitaran kita dan mempertingkatkan kebersihan kediaman kita daripada apa sahaja yang boleh menjurus kepada perkembangan nyamuk dan sebagainya. 

Kita seharusnya bergandingbahu membantu kerajaan di dalam membasmi ini daripada terus menular. Ianya juga tanggungjawab kita semua sebagai rakyat Malaysia.

Mengelak itu lebih baik daripada mengubati. 

No comments:

Post a Comment