“Andainya
sekolah kita ketinggalan dalam 10 ke 20 tahun itu bolehlah saya fahami TETAPI
jika ketinggalan hampir setengah abad, saya sudah tidak boleh bertolak ansur
lagi.” – Datuk Adenan Satem, Ketua Menteri Sarawak.
KENYATAAN
ringkas yang diucapkan oleh Datuk Adenan itu sudah cukup untuk mengambarkan kekecewaan beliau mengenai sekolah-sekolah
yang ada di Sarawak jika dibandingkan dengan prasarana di Semenanjung
Malaysia. Satu kenyataan yang sebenarnya
sudah berabad lama disimpan di dalam benak kita sebagai anak Sarawak apabila mengenangkan
persekitaran sekolah-sekolah di pedalaman Sarawak.
Dikala
sekolah-sekolah di Semenanjung Malaysia kebanyakannya mempunyai prasarana yang
terbaik disediakan oleh Kerajaan Malaysia, sekolah-sekolah di Sarawak pula
masih ditakuk lama. Tiada elektrik,
tiada bekalan air, sekolah usang dan didirikan di kawasan yang tidak sesuai
masih satu lumrah penghidupan yang terus membelenggu tempat untuk anak bangsa
kita menuntut ilmu.
Belum
lagi dengan sekolah-sekolah yang ditimpa malapetaka seperti kebakaran,
dihanyutkan oleh arus deras kerana terkena hakisan sungai dan sebagainya. Banyak janji-janji yang ditaburkan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia seperti penyediaan sekolah baru serta bantuan
segera tetapi ianya umpama menanam tebu di tepi bibir. Masih banyak lagi yang tidak dilakukan dengan
lebih sempurna.
Kerana
hal ini semualah Datuk Adenan sebagai Ketua Menteri Sarawak tetap bertegas
dengan isu Polisi Pendidikan yang digubal di Putrajaya. Setiap pelarasan mengenai pendidikan harus
mengambilkira apa yang berlaku di Sarawak.
Dan kerana itulah setiap pengubalannya harus mempunyai penglibatan
Sarawak agar ianya bersesuaian dengan senario yang berlaku di Sarawak itu
sendiri.
Buat
masa sekarang, keseriusan Sarawak itu ada didengar oleh Putrajaya apabila
permintaan Sarawak untuk memberi peluang hanya pendidik kelahiran Sarawak yang
bertugas mendidik anak bangsanya di tanah kelahiran Sarawak sudah mula diatur
oleh pihak Kementerian Pendidikan. Ini
kerana KPM sendiri akur bahawa dengan kepelbagaian budaya dan tradisi Sarawak
menjadikan adalah lebih mudah untuk orang Sarawak sendiri memahaminya.
Hakikatnya
apa yang diperjuangkan oleh Ketua Menteri Sarawak sememangnya sesuatu yang kita
mahukan lebih-lebih lagi apabila melibatkan masa hadapan anak bangsa Sarawak
yang akan menjadi pewaris kepada Sarawak ini nanti.
Hak yang dituntut bukan sahaja yang melibatkan borneonisasi semata-mata sebaliknya juga aspek-aspek yang lain termasuklah sistem pendidikan Malaysia serta peruntukan pendidikan di Sarawak agar ianya setanding dengan yang lain di dalam Gagasan Malaysia.
Hak yang dituntut bukan sahaja yang melibatkan borneonisasi semata-mata sebaliknya juga aspek-aspek yang lain termasuklah sistem pendidikan Malaysia serta peruntukan pendidikan di Sarawak agar ianya setanding dengan yang lain di dalam Gagasan Malaysia.
No comments:
Post a Comment