Friday 16 September 2016

SARAWAK BUKAN 1/13 NEGERI TETAPI 1/3 PEMBENTUK MALAYSIA!


KITA bukan negeri ke-13 di dalam Malaysia tetapi Sarawak adalah salah satu 3 entiti yang membentuk Malaysia.  Sarawak membantah kerana ianya telah dituruntaraf. -,Datuk Adenan-

ITULAH antara intipati ucapan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Adenan Satem diketika sambutan Hari Malaysia yang ke-53 di Bintulu semalam.  Satu acara yang menyaksikan ianya turut dihadiri oleh Gabenor Sarawak, Pehin Sri Abdul Taib dan isteri berserta dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib dan isteri juga barisan kabinet Malaysia yang lain.

Menyoroti intipati ucapan yang berkisar tentang sejarah pembentukan Malaysia serta kedudukan Sarawak yang sebenar di dalam Gagasan Malaysia mempunyai perinciannya tersendiri bersandarkan sejarah sebenar mengikut Perjanjian Pembentukan Malaysia 1963.  Ianya dapat disahihkan bilamana ada perbezaan antara perjanjian yang mula-mula ditandatangani pada tahun 1963 dengan pindaannya sekarang.

=====
The status of Sarawak and Sabah was reflected in the first draft of the Constitution when the Federation of Malaysia was established.
Article 1: The Federation shall be known, in Malay and English, by the name of Malaysia.
Article 2: The State of the Federation shall be:-
(a) The States of Malaya, namely Johore, Kedah, Kelantan, Malacca, Negeri Sembilan, Pahang, Penang, Perak, Perlis, Selangor and Trengganu.
(b) The Borneo States, namely, Sabah and Sarawak; and
(c) The State of Singapore.

In the 1970s, the Constitution was subsequently amended to:

Article 1: The Federation shall be known, in Malay and English, by the name Malaysia.
Article 2: The States of the Federation shall be Johore, Kedah, Kelantan, Malacca, Negeri Sembilan, Pahang, Penang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor and Trengganu.

======

Melihat kepada perbezaan ini sudah cukup menyatakan bahawa ada sesuatu yang tidak kena mengenai kedudukan Sarawak.  Ini kerana walau apapun alasannya 53 tahun dahulu, Sarawak mahupun North Borneo (Sabah) adalah rakan sejajar (equal partners) sama tarafnya dengan Malaya yang mempunyai 11 negeri di dalamnya.
 
Semoga segala hal ini dapat dirungkaikan dengan sebaik mungkin terutama sekali desakan untuk menyemaksemula Perjanjian Penubuhan Malaysia 1963 dan Inter-Governmental Committee Report (IGC) kerana rakyat Sarawak sebenarnya mahukan ianya diperjelaskan dan dikembalikan seperti asalnya. 

No comments:

Post a Comment