Saturday 24 September 2016

SIAPAKAH PRESIDEN BARU FAS?


BEBERAPA hari ini viral mengatakan bahawa ADUN Semop iaitu YB Abdullah Saidol dengan rasminya disahkan menjadi Presiden Persatuan Bolasepak Sarawak yang baru.
  Ini berikutan mantan Presidennya iaitu Datuk Sudarsono telah membuat kenyataan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden persatuan pada edisi kali ini. 

Hakikatnya apa yang digembar-gemburkan itu hanyalah khabar angin semata-mata kerana YB Abdullah melalui kenyataannya menolak jawatan tersebut atas kerana komitmennya terhadap kawasan yang diwakilinya serta bebanan tugasnya sebagai Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sarawak mendahului daripada segalanya. 

Jawatan Presiden untuk sebuah persatuan sukan bukanlah satu hal yang boleh dianggap enteng kerana kita semua mengetahui bahawa sukan bolasepak adalah antara sukan yang paling dekat di hati rakyat Malaysia amnya, Sarawak khususnya.  Sudah tiba masanya kepimpinan persatuan bolasepak Sarawak bersikap lebih professional dengan tidak melibatkan mana-mana ahli politik di dalamnya. 

Sewajarnya jawatan presiden ini diberikan kepada mereka yang benar-benar mempunyai “soul” di dalam dunia bolasepak. Yang tahu apa itu bolasepak serta mempunyai visi dan misi seolah-olah mengemudi dunia korporat.  Individu yang sudah tentu mampu menjana kewangannya agar lebih mampan mencari jurulatih yang terbaik serta mempunyai barisan pemain yang hebat.  Cubalah kita mengambil contoh bagaimana Pasukan JDT dibentuk yang sehingga sekarang mampu melahirkan pemain serta kemudahan juga barisan taktikal bolasepak yang disegani. 

Jadi siapakah Presiden FAS yang baru nanti.  Sama-samalah kita tunggu keputusannya kerana banyak nama yang menjadi bualan.

No comments:

Post a Comment