Tuesday 6 September 2016

ISU GELANDANGAN DI BANDAR BESAR SARAWAK


GELANDANGAN di Bandar-bandar besar Sarawak seperti sudah menjadi perkara biasa bagi warga kota.
  Mungkin kerana desakan hidup yang mencengkam apabila tinggal di desa menyebabkan ada yang mengambil jalan untuk berhijrah ke Bandar-bandar demi sesuap nasi. 

Namun begitu ada ketikanya nasib tidak menyebelahi mereka kerana kos hidup di Bandar-bandar besar agak tinggi sehingga menyebabkan ada yang menjadikan lorong-lorong kedai menjadi tempat tinggal mereka.  Dan ada juga sesetengah gelandangan ini sememangnya mempunyai pelbagai penyakit seperti pesakit mental mahupun yang sudah menjadi mangsa dadah tegar sehingga gagal untuk pulang ke pangkal jalan. 

Di Sarawak misalnya kebanjiran gelandangan di kota besar turut menjadi kebimbangan masyarakat setempat.  Dan oleh kerana itulah semalam menyaksikan Menteri
Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga, Datuk Fatimah Abdullah telah turun padang bersama-sama dengan pelbagai agensi membuat pemeriksaan tempat-tempat yang menjadi kawasan gelandangan di Bandar Sibu.

Ianya adalah satu tindakan yang terpuji dan harus dilakukan dari semasa ke semasa di seluruh Bandar di Sarawak.  Isu gelandangan ini harus dibanteras dan puncanya harus diketahui dengan segera agar jalan penyelesaian boleh dirangka dengan lebih berkesan.
 
  

No comments:

Post a Comment