Wednesday 20 September 2017

40 BIASISWA PERUBATAN TAJAAN KERAJAAN SARAWAK


NISBAH karier sebagai seorang doktor di Sarawak sekarang adalah 1:800 manakala untuk Malaysia pula 1:600.  Melihat kepada analisa nisbah ini sudah menunjukkan bahawa Sarawak khasnya memerlukan kepakaran anak tempatan yang lebih.  Bagi menjadikan Sarawak untuk lebih berdaya saing maka Kerajaan Negeri Sarawak sudah meletakkan misi nisbah 1:400 menjelang tahun 2020.  
Bagi mengapai misi ini menjadi kejayaan maka baru-baru ini Kerajaan Negeri Sarawak dibawah kepimpinan Datuk Patinggi Haji Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg telah menganugerahkan 40 biasiswa perubatan kepada 40 orang anak Sarawak yang akan melanjutkan pelajaran di Universiti Malaysia Sarawak.  Ini merupakan pemberian biasiswa perubatan yang paling banyak di dalam sejarah Sarawak.  
Dengan nilainya adalah sebanyak RM4 juta setahun serta ianya akan diteruskan pemberiannya untuk mereka yang layak bagi tempoh lima tahun lagi sehinggalah Sarawak mampu mengeluarkan bakal-bakal doktor yang bertauliah dari universitinya sendiri menjelang 2021. 

No comments:

Post a Comment