Tuesday 26 September 2017

PENARI & PEMUZIK PERSATUAN MELANAU WAKILI MALAYSIA


SARAWAK tidak pernah kurang dengan keunikan senitari dan budayanya.  Sehingga ke hari ini keindahan warisan kita ini sentiasa dilestarikan.  Malah diperkira setiap kali tersenarai adanya persembahan tarian suku kaum Sarawak di pentas dunia sentiasa mendapat tempat di hati pencinta seni budaya di peringkat antarabangsa.

Baru-baru ini, 12 penari dan pemuzik dari Persatuan Melanau Sarawak telahpun terpilih untuk mewakili Malaysia bagi mengadakan persembahan tarian suku kaum di Chungdu,Korea.  Ianya bersempena dengan Annual General Meeting 18th World Martial Arts Festival edisi 2017 anjuran World Martial Arts Union dan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO).  Turut terpilih untuk ke Korea adalah rombongan dari Persatuan Seni Bela Diri Dayak Sarawak yang akan mengambil bahagian di dalam seni bela diri yang unik.  

Kesemua rombongan dari Sarawak, Malaysia ini telahpun berlepas ke Chungdu, Korea pada tanggal 20 September lepas.  Julanglah tinggi-tinggi seni budaya kaum di Sarawak ke mata dunia. Semoga sukses selalu hendaknya.


Sumber: MalaysiaAktif 

No comments:

Post a Comment