Monday 12 December 2016

SULUK KEMBALI KE MIRI LAGI?


TAHUN lepas menyaksikan Kerajaan Negeri Sarawak dibawah agensinya telah melakukan operasi ke atas penempatan orang-orang Suluk yang dikatakan memasuki Sarawak secara haram di Miri.  Ramai antara mereka ditangkap dan dihantar pulang ke Negara asalnya. Dan tindakan itu dapat meredakan sedikit kebimbangan masyarakat tempatan lebih-lebih lagi warga nelayan yang mana dikatakan orang-orang Suluk ini turut melakukan aktiviti menangkap ikan di kawasan perairan Sarawak. 
Namun berdasarkan kepada laporan ekslusif yang dikeluarkan oleh Borneo Post bertarikh 12 Disember 2016 menyatakan seolah-olah orang-orang Suluk ini kembali lagi ke Miri.  Dan pihak nelayan tempatan di Miri menjadi saksi bahawa orang-orang Suluk ini melakukan aktiviti mereka seperti tiada yang perlu ditakuti.  . 
Bertindak daripada pembongkaran itu juga menyebabkan pihak berkuasa Sarawak dikatakan akan bermesyuarat pada hari Khamis ini bagi memperdalamkan serta meneliti segala bukti yang ada. Hal ini harus dilihat secara lebih serius kerana ianya sebenarnya mengganggugugat isu-isu keselamatan dan juga betapa penguatkuasaan maritime mahupun sempadan Sarawak seperti mudah untuk dibolosi. 
Sekiranya benar, tindakan segera harus diambil kerana kita tidak mahu Sarawak menghadapi masalah yang sama seperti apa yang dilalui oleh jiran seBorneo kita iaitu Sabah. 

No comments:

Post a Comment