Tuesday 6 December 2016

TINDAKAN PANTAS BERJAYA SELAMATKAN 2 NYAWA


 2 remaja yang berjaya diselamatkan dari dibawa arus deras di Pantai Tanjung Batu, Bintulu

Aksi menyelamat dengan menggunakan kayak.

Julian Uloi, antara orang awam yang tampil menyelamatkan 2 remaja dari dihanyutkan.


MUSIM cuti sekolah sememangnya sesuatu yang ditunggu oleh para ibubapa dan kanak-kanak.  Kerana pada musim cuti inilah ramai yang mempunyai masa bersantai-santai bersama keluarga ke tempat peranginan dan sebagainya.  

Hasrat 2 remaja untuk bermandi manda di pantai Tanjung Batu, Bintulu 2 hari lepas bertukar menjadi tragedi hitam kerana mereka dihanyutkan oleh ombak yang deras.  Tidak mampu melawan tolakan arus itu menyebabkan kedua-duanya terkapai-kapai di lautan.  Kejadian tersebut disedari orangramai dan ramai yang tampil untuk membantu tetapi kerana kurang kelengkapan mereka hanya mampu melihat dari jauh. 

Muncullah beberapa orang awam yang berada di situ termasuklah Julian Uloi, seorang pemuda yang dengan beraninya membelah lautan dengan berkayak.  Dengan adanya pelampung keselamatan beliau akhirnya berjaya menyelamat kedua-dua remaja tersebut ke pantai Tanjung Batu.  Kerana tindakan orang awam termasuklah Julian Uloi, nyawa kedua-dua remaja itu berjaya diselamatkan dan jika tidak mungkin kita akan mendengar satu lagi berita sedih setiapkali cuti sekolah akhir tahun bermula. 

Untuk rekod, Julian Uloi sebenarnya terlatih di dalam Safe & Rescue di dalam air kerana beliau juga merupakan seorang atlit.  Terima kasih kepada orang awam di Tanjung Batu, Bintulu termasuklah Julian Uloi kerana membantu mereka yang di dalam kesusahan.

Bagi para ibubapa dan orang awam perlulah sentiasa waspada dan beringat kerana malang itu tidak berbau. 

1 comment: