Wednesday 22 February 2017

ANAK DISAMBAR BUAYA DI DEPAN MATA IBUNYA


AMUKAN sang bedal menjelma lagi dengan mangsa terbarunya seorang gadis sunti berumur 18 tahun di Sungai Tapang, Peking, Baram .
  Tiada yang lebih menyedihkan apabila tragedy yang menimpa Agnes Luang disaksikan sendiri oleh ibunya di ketika kedua-duanya sedang mandi sungai tersebut sekitar jam 6.30 petang hari Selasa.  Apalah daya seorang ibu pada ketika itu yang hanya mampu menjerit memohon pertolongan daripada penduduk kampung atas apa yang menimpa anak yang disayanginya. 

Sejurus berita menyedihkan ini diterima penduduk kampung dan juga agensi yang terlibat telah menggerakkan operasi bagi mencari mangsa.  Sekitar jam 11.10 pagi semalam, mayat mangsa ditemui terjerat di dalam jala penduduk kampung tidak jauh dari tempat kejadiannya.  Keadaan mayat mangsa dikatakan sempurna cuma terdapat gigitan buaya di bahagian belakang badannya. 

Pertembungan buaya dengan manusia di Sarawak sudah menjadi satu konflik yang rumit sekarang sehingga membenarkan buaya bukan lagi disenaraikan binatang yang terlindung.  Populasi buaya juga meningkat ditambahlagi banyak kawasan sungai sudah tidak menjadi habitat yang selamat untuknya dek kerana pembangunan, Mungkin ini juga yang memaksa sang buaya menjadikan manusia sasaran mudah bagi mengalas perutnya yang lapar.

Peringatan kepada penduduk yang tinggal di kawasan berdekatan sungai untuk berwaspada selalu apabila melakukan sebarang aktiviti di sungai. Hakikatnya sentiasa ada yang memerhati tanpa kita sedar. 

Salam takziah untuk keluarga Mendiang Agnes Luang. RIP. 

No comments:

Post a Comment