Wednesday 1 February 2017

CALON BN-PBB TANJUNG DATU ISTERI TOK NAN


SUDAH terang lagi bersuluh akhirnya segala teka-teki siapakah yang menjadi calon mewakili BN-PBB untuk menggantikan Allahyarham Tok Nan sudahpun terungkai sebentar tadi. Presiden PBB yang juga KM Sarawak Datuk Amar Abang Jo sendiri yang mengumumkan bahawa legasi kepimpinan Tok Nan di Tanjung Datu akan dipertaruhkan di atas bahu calonnya yang juga isteri kepada Allahyarham Tok Nan sendiri iaitu Datin Patinggi Datuk Amar Hajjah Jamilah
 binti Haji Anu.

Wanita berketurunan Melanau dan berasal dari Kampung Buso, Bau ini merupakan lulusan dari Universiti Teknologi MARA. Lahir didalam keluarga polis menjadikan beliau seorang wanita besi yang sentiasa peka kepada hubungan kemasyarakatan mahupun kebajikan. Dek kerana itulah Datin Patinggi sejak dari awal lagi sudah banyak mengetuai badan-badan kebajikan di Sarawak. Dan kerana dibesarkan di dalam keluarga yang sentiasa dikelilingi dengan pelbagai bangsa dan kaum menyebabkan Datin Patinggi boleh bertutur di dalam bahasa Cina-Hakka dan Bidayuh dengan baik. Ditambahlagi dengan sikap beliau yang peramah serta sentiasa merendah diri menyebabkan beliau mudah didekati oleh rakyat jelata dari dahulu sehingga sekarang.
Ibu kepada 4 orang anak ini tidaklah asing di Sarawak malah sudah terserlah dirinya sebagai seorang bakal pemimpin sejak dahulu lagi. Pemilihan yang tepat sesuai dengan dirinya yang telah tahu selok belok dunia di Tanjung Datu kerana beliaulah yang selama ini bersama-sama dengan suaminya, Allahyarham Tok Nan menerajui kepimpinan Tanjung Datu sejak dahulu lagi. Sudah tentu pemilihan beliau telah mendapat mandate dan sokongan padu daripada rakyat Sarawak lebih-lebih lagi peringkat akar umbi di Tanjung Datu sendiri memandangkan aura Tok Nan masih lagi kukuh dan kuat di seluruh Sarawak walaupun dirinya sendiri sudah tiada lagi.
Sekarang, gendang bertandak sudah dipalu Cuma perlu menanti tanggal 4 Februari 2017 samada adakah calon-calon daripada bebas mahupun parti pembangkang yang lain berani mencabar wanita hebat ini di Tanjung Datu. Untuk rekod, Keadilan Sarawak sudahpun awal-awal mengatakan tiada cabaran daripada mereka untuk pilihanraya kecil kali ini. Sama-samalah kita nantikan kesudahannya.

No comments:

Post a Comment