Sunday 26 February 2017

RAJA ARAB SAUDI MELAWAT MALAYSIA


SATU lagi detik bersejarah tercipta semalam apabila Negara Malaysia menerima kunjungan seorang penjaga 2 kota suci umat Islam iaitu Raja Salman bin Abdulaziz Al-Saud dari Arab Saudi.  Malaysia merupakan destinasi pertama yang dipilih beliau di dalam rangka lawatannya ke Negara-negara di Asia Tenggara. 
Rombongan Raja Salman turut disertai seramai 600 orang delegasi yang juga terdiri daripada menteri-menteri kabinet Kerajaan Arab Saudi itu sendiri. Kedatangan delegasi dari Arab Saudi ini menerima penghormatan Negara dengan Yang Dipertuan Agung Malaysia iaitu Sultan Muhammad V turut bersama-sama menyambut ketibaan mereka disamping Perdana Menteri Malaysia berserta def-def kehormat Malaysia yang lain. 
Untuk rekod sebelum ini Almarhum Raja Abdullah bin Abdulaziz Al Saud pernah melawat Malaysia pada tahun 2006. Sementara yang terdahulu daripada itu hanya berlaku pada tahun 1970 iaitu di ketika Almarhum Raja Faisal bin Abdulaziz Al Saud menjadi pemerintahnya. 
Lawatan ini sudah tentu akan mengukuhkan lagi hubungan dua hala antara Malaysia dan Arab Saudi dan semoga banyaklah memorandum persefahaman yang mampu dimeterai bersama demi kelangsungan Negara Malaysia.

No comments:

Post a Comment