Tuesday 28 February 2017

STPM SARAWAK CATAT PNGK 2.59






SETELAH lama menanti akhirnya keputusan Sijil Tinggi Persekolah Malaysia (STPM) untuk tahun peperiksaan 2016 diumumkan pada hari ini.  Lensa terarah di SMB St Thomas di Kuching yang mana menyaksikan terpancar sinar keceriaan pada raut wajah pelajar-pelajarnya yang mengambil keputusan mereka tadi. 
Untuk di Sarawak, secara totalnya keputusan menunjukkan peningkatan dengan mencatat Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 2.59 berbanding dengan 2.48 pada tahun 2015.  Bolehlah diperkira ianya merupakan satu keputusan yang memuaskan dari jumlah keseluruhan yang mendudukinya iaitu 5,290 calon di seluruh Sarawak.  Seramai 13 calon lulus penuh dalam 5 mata pelajaran manakala 3,075 calon lulus penuh dalam 4 mata pelajaran. 817 calon pula lulus dalam 3 mata pelajaran dan yang selebihnya iaitu 455 calon lulus dalam 2 mata pelajaran dan bakinya iaitu 320 calon lulus penuh dalam 1 mata pelajaran. 
Tahniah diucapkan kepada mereka yang berjaya dan semoga keputusan STPM ini akan memacu mereka untuk mula menjejak menara gading.  Kita memerlukan ramai lagi bijak pandai anak Sarawak untuk menggalas tanggungjawab sebagai rakyat yang produktif dan seterusnya menjadikan Sarawak negeri yang terbilang. 

No comments:

Post a Comment