Monday 31 July 2017

RM1 DARI RM10 CUKAI PELANCONGAN BUKAN SEPERTI YANG DIJANJIKAN


RANGKAP pertama pantun Melayu lama sorong papan tarik papan begitulah yang mampu diungkap di dalam berkata mengenai pembahagian cukai pelancongan seperti yang diwar-warkan oleh Menteri Pelancongan Malaysia iaitu Dato Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz baru-baru ini.  Menurut beliau setiap RM10 yang didapati daripada cukai pelancongan tersebut akan diberikan RM1 untuk negeri bagi membuat promosi pelancongan.  
Disebalik penyataan tersebut untuk konteks Sarawak melalui Ketua Menteri iaitu Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg tidak bersetuju langsung dengan pembahagian tersebut.  Dan ianya turut mempunyai soalan yang senada dari Menteri Pelancongan Sarawak iaitu Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah.  Ini kerana difahamkan bahawa sebelum hal mengenai cukai pelancongan ini dipersetujui, telah ada persefahaman bahawa setiap penghasilan cukai ini hendaklah dibahagikan sama rata antara Malaya, Sabah dan Sarawak.
Menurut Ketua Menteri Sarawak segala hal mengenai pembahagian cukai pelancongan ini akan terus dibincangkan dengan Putrajaya kelak kerana ianya tidak seperti yang dijanjikan

No comments:

Post a Comment