Monday 24 April 2017

100 HARI BERSAMA CM ABANG JO


SEMALAM tepat jam 9.00 malam telah ke udara rancangan 100 Hari Bersama CM Abang Jo yang berlangsung di Auditorium P. Ramlee, Kuching dengan disiarkan secara live di RTM 1.  Sudah terbiasa dengan pembawaan Allahyarham Tok Nan apabila dibualbicara tetapi untuk CM Abang Jo juga mempunyai auranya yang tersendiri. Tidak banyak gurauan sinis namun setiap butiran kata yang dilontarkan sebenarnya mempunyai kepadatan jawaban yang tersendiri di dalam mengulas setiap isu yang dipersoalkan.  

Antara butiran yang sempat diulas adalah seperti berikut:

1.  Kita ada laptop, kita ada komputer TETAPI gambar tidak ada kerana TIDAK ADA internet. Begitu sedih negeri saya yang bernama Sarawak. Sebab itu saya tampil dengan satu langkah yang dinamakan high speed internet untuk Sarawak.  Semoga rakyat Sarawak boleh seperti rakyat di negeri yang lain tidak kira di bandar, luar bandar mahupun pedalaman.

2. Sarawak Multimedia Authority akan ditubuhkan bagi menyelaraskan dunia tanpa sempadan untuk negeri Sarawak termasuklah digital ekonomi, siber sekuriti dan banyak lagi. Ianya akan dibentangkan di dalam persidangan DUN kelak bagi menyelaraskan rang undang-undang.

3. Kuching sebagai city of unity telah diiktiraf oleh dunia. Di Asia, penubuhan pusat institut Komanwel akan didirikan oleh Princess Anne sendiri. Ianya satu penghormatan kepada Malaysia kerana ianya satu2 nya di Asia pernah ada.

4. Sarawak akan mempunyai Bank of Development Sarawak yang mampu menjadi penampung kepada pembangunan Sarawak. Kita mempunyai dana sendiri yang diambil daripada reserve Sarawak sendiri. Ianya sudahpun diluluskan oleh Bank Negara Malaysia.  

5.  Pengambilalihan Bakun menjadi milik Sarawak kembali adalah satu kejayaan yang besar.  Ini kerana Sarawak sememangnya mampu diuruskan sendiri oleh orang Sarawak yang sememangnya sudah terkenal dengan kepakarannya di dalam hidro elektrik.  Malah sumber tenaga itu juga mampu dieksport ke negara jiran seperti di Brunei, Sabah mahupun Kalimantan itu sendiri.

6.  Prasarana persekolah daif sepatutnya adalah tanggungjawab Persekutuan tetapi rakyat tidak pernah tahu itu semua. Jadi Kerajaan Negeri bagi kesenangan semua sanggup membuatnya dengan dana sendiri.  Ini sebenarnya membantu pihak Kerajaan Persekutuan tetapi lambatlah hendak mendapatkan peruntukan jadi kita buat dulu untuk rakyat Sarawak.

7.  Dasar Karbotaj telah menyukarkan Sarawak dan sudah tiba masanya dasar itu harus dihapuskan.  Perbincangan sedang dijalankan untuk menghapuskannya dengan Kerajaan Pusat kerana ini satu2 nya boleh menurunkan harga barangan di Sarawak.

8. Kawasan pedalaman akan didirikan beberapa lapangan terbang kecil bagi membantu agrotek di pedalaman. Malah LRT JUGA AKAN DIDIRIKAN DI SARAWAK. Itu sememangnya janji saya dan akan direalisasikan. Bukan omongan kosong. SARAWAK AKAN ADA LRT :D

9. Apa yang dilakukan oleh CM sekarang adalah untuk generasi muda.  Ini kerana generasi muda sekarang ini bijak.  Merekalah yang akan menjadi pengganti kita kelak tetapi jangan obses untuk menjadi CM terus. Tidak boleh lawan tokey kerana saya dahulu juga seperti anda. Belajar dahulu mengikut proses. Sekiranya sudah Allah katakan bahawa anda menjadi ketua menteri maka anda akan menjadi ketua menteri. Sebab itu saya dahulu diam sahaja dan akhirnya saya menjadi KM Sarawak tanpa disangka.

Berdasarkan kepada apa yang dilihat di dalam program bualbicara itu ternyata CM Abang Jo sudah sedikit demi sedikit berjaya melontar jauh-jauh segala persepsi orangramai apabila beliau dipilih untuk mengemudi jawatan no. 1 Sarawak selepas Allahyarham Tok Nan.  Beliau yang mempunyai pengalaman sebelumnya sudah mampu mempunyai cara tersendiri untuk menjadikan A BETTER SARAWAK.  

Tahniah kepada Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg. Ketua Menteri Sarawak.   

No comments:

Post a Comment