Sunday 2 April 2017

WISMA ADENAN DIBERI NAMA


PEMERGIANNYA pada tanggal 11 Januari 2017 diratapi kita semua dan sehingga sekarang tempat persemadian kekalnya tetap dikunjungi oleh rakyat pelbagai kaum dan agama dari seluruh pelusuk Sarawak mahupun Malaysia itu sendiri.  Begitulah istimewanya seorang insan yang terlalu dekat di hati kita semua iaitu Allahyarham Datu Patinggi Haji Adenan bin Haji Satem.

Di dalam corat coret rakyat yang mahu namanya dikenang sepanjang zaman akhirnya ianya berjaya dilestarikan apabila Pusat Pembangunan Pendidikan Yayasan Sarawak yang terletak di Jalan Sultan Tengah ditukar namanya bagi mengenang jasa beliau.  Wisma Adenan itulah nama barunya yang diharap akan berjaya mengukir namanya sebagai antara pusat yang berjaya melahirkan masyarakat Sarawak yang berilmu.   

Tiada siapa boleh menidakkan bagaimana Yayasan Sarawak adalah antara badan kerajaan di Sarawak yang telah banyak membantu generasi muda Sarawak selama ini.  Ditubuhkan dibawah Ordinans Yayasan Sarawak pada 27 Mei 1971 adalah badan berkanun yang dikhaskan untuk memberi kemudahan biasiswa dan pinjaman atau penyediaan bantuan kewangan untuk bakal para pelajar yang ingin meneruskan pengajiannya di institusi pengajian tinggi di dalam mahupun luar negara.

No comments:

Post a Comment