Monday 17 April 2017

KUCHING BAKAL DIDIRIKAN INSTITUT LATIHAN KOMANWEL


KUNJUNGAN KM Abang Jo ke London pada minggu lepas telah membawa perkhabaran gembira buat kita semua apabila telah diwar-warkan bahawa Kuching dipilih sebagai antara lokasi untuk didirikan Institut Latihan Komanwel. Satu institusi yang akan menyediakan latihan bagi bakal pemimpin berpotensi bagi negara-negara di dalam Komanwel.

Turut dinyatakan penubuhan institut ini kelak akan berkolaborasi sepenuhnya bersama Institut Kepimpinan Perkhidmatan Awam di Sarawak. Kuching, Sarawak merupakan salah satu daripada empat lokasi yang dicadangkan oleh Penaungnya iaitu Princess Anne disamping Universiti Oxford di UK, Afrika dan Carribean atau Australia untuk rantau Asia Pasifik.

Ketika di London juga KM Abang Jo dan rombongan Kerajaan Negeri Sarawak turut menghadiri Lan Berambeh London yang diadakan di sebuah restoren di sana. Sejajar dengan itu beliau turut menyatakan bahawa Lan Berambeh London akan diadakan acara tahunan. Ianya nanti ajab menjadi salah satu wadah untuk bertemu anak Sarawak di perantauan agar segala idea dan cadangan dapat mudah didengar langsung oleh Kerajaan Negeri Sarawak. Salah satu cara untuk memperkasakan Sarawak dengan idea-idea dari golongan muda.

No comments:

Post a Comment