Tuesday 11 April 2017

LUPUS KEPAK AYAM BUKIT AUP LANGGAR SOP


SEMINGGU yang lalu riuh rendah media massa dan warga netizen seluruh Malaysia apabila ada segelintir masyarakat di Sibu yang bagaikan “berpesta” sayap ayam di Bukit Aup.  Tanpa menghiraukan apa sahaja, sayap ayam yang dikatakan dilupus oleh pihak tertentu dengan menanamnya di dalam tanah akhirnya digali semula.  

Peristiwa “pesta sayap manok” ini akhirnya membawa kepada beberapa penjelasan daripada KPDNKK yang memberi amaran kepada warga Sibu agar jangan menjadikan kepak ayam itu sebagai modal percuma untuk berniaga kerana denda RM250,000 akan dikenakan sekiranya didapati bersalah.  Tidak cukup dengan itu juga sepanjang minggu ini dikatakan penjualan sayap ayam di gerai-gerai di seluruh Sibu juga jatuh menjunam kerana pelanggan tidak mahu menerima implikasi yang buruk akibat memakan kepak ayam yang sudah dilupuskan.  

Beberapa hari yang lepas juga dinyatakan pihak Kastam telah menggali semula kawasan tersebut bagi mendapatkan semula sisa-sisa kepak ayam yang masih ada.  Selaras dengan itu juga, semalam satu kenyataan daripada Pengarah Kastam, Datuk Subramaniam Tholasy yang memberi jaminan bahawa segala siasatan akan diambil bagi mengenalpasti punca kejadian.

Beliau juga turut menyatakan bahawa isu perlupusan kepak ayam mungkin sudah melanggar Standard Operation Prosedure (SOP) Kastam. Dan pada mana-mana mereka yang bersekongkol melakukan aktiviti pelupusan haram ini akan diambil tindakan yang tegas.  

No comments:

Post a Comment