Saturday 29 April 2017

2 ANAK SARAWAK JUARA MATEMATIK DUNIA






KECIL-KECIL cabik padi namun tiada siapa menyangka 2 anak Sarawak mampu melakar nama Malaysia untuk sebaris dengan jagoan matematik dunia. Sememangnya ianya satu yang diluar jangkauan kita semua lebih-lebih lagi kedua-dua “pakar matematik cilik” ini mendapat pendidikan di 2 buah sekolah Kuching, Sarawak iaitu Maahad Tahfiz Tun Abdul Rahman Yakub dan SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan.

Najmi Asyraaf bin Abdul Halim dan Jad Haris Sabaruddin, begitulah 2 nama anak Sarawak yang begitu membanggakan kita semua kerana hakikatnya inilah pertama kalinya Malaysia pernah menjuarai pertandingan yang begitu menguji minda serta bertaraf dunia. Pertandingan Matematik Sedunia yang ke-14 untuk tahun 2017 berlangsung di Kota Manila, Filipina beberapa hari yang lepas.

Pada pertandingan ini, pasukan Malaysia turut disertai oleh 23 orang pelajar dari seluruh Malaysia bagi bertanding di dalam pelbagai kategori. Selain Najmi dan Jad yang dikalungkan 2 pingat emas, rakan seperjuangan mereka yang lain tidak pulang dengan tangan kosong kerana turut menghadiahkan 4 Perak dan 18 gangsa untuk pasukan Malaysia secara keseluruhan.

Syabas dan tahniah semua. 

No comments:

Post a Comment