Tuesday 11 April 2017

PANTAI TANJUNG KEMBANG, KABONG


DAERAH kecil Kabong amat terkenal dengan makanan tradisinya yang dikenali sebagai Suman Kabong.  Satu makanan tradisi yang berasaskan makanan laut dan tepung lemantak dan dibakar dengan daun nipah.  Ianya sering menjadi dambaan penggemarnya kerana suman Kabong terlalu istimewa.  

Kelazatan suman Kabong sememangnya tiada taranya dan janganlah dilupa bahawa di Kabong juga turut mempunyai pantai-pantai yang indah serta panorama alam yang mendamaikan.  Antaranya adalah Pantai Tanjung Kembang yang terletak kira-kira 50 km dari Pekan Saratok juga mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.

Dengan pantainya yang kuning bersih serta memanjang sehingga luas mata memandang juga menjanjikan satu percutian yang indah bagi sesiapa yang ingin lari dari kesibukan kota. Dan sesuai dengan permintaan pelancong juga di Pantai Tanjung Kembang telah siaga dengan chalet-chalet yang menjanjikan penginapan untuk semua.

Selain itu jika diikutkan Pantai Tanjung Kembang juga sudah mempunyai namanya tersendiri di dalam kalendar pelancongan Sarawak apabila pesta pantainya yang diadakan saban tahun turut diselitkan menjadi sebahagian daripada tarikan pelancong untuk ke Kabong.  

No comments:

Post a Comment