Sunday 2 April 2017

RM5K SEPINTU UNTUK MANGSA KEBAKARAN KAMPUNG SEKENDU





PADA tanggal 29 Mac 2017 kita menerima khabar kurang enak apabila sebuah rumah panjang di Kampung Sekendu di Simunjan musnah dijilat api di dalam satu kebakaran.  Dikatakan juga akibat api marak dengan terlalu cepat, para penduduk hanya tinggal sehelai sepinggang tanpa dapat menyelamatkan barangan mereka.  

Sejurus menerima perkhabaran ini pelbagai agensi malahan orang awam telah datang menghuluskan bantuan bagi meringankan beban para penduduk kampung yang terlibat.  Tanggal 1 April 2017 pula usai tugasan di Parlimen Malaysia yang sedang bersidang, Ahli Parlimen P200 Batang Sadong telah bergegas pulang ke kawasan parlimennya untuk meninjau sendiri keperitan rakyatnya yang sedang dilanda musibah. Turut berada bersama beliau sewaktu tinjauan tersebut adalah ADUN Simunjan iaitu YB Awla Idris.   

Memahami akan bebanan mangsa kebakaran, Datuk Seri Hajjah Nancy Syukri turut menghulurkan bantuan segera berupa wang tunai sebanyak RM5,000 bagi setiap pintu rumah panjang yang terbabit di dalam kebakaran tersebut.  12 pintu kesemuanya dan ini bermakna RM60,000 disediakan untuk bantuan sementara ini. Selain itu beliau turut menyatakan akan membuat apa sahaja dengan meneruskan perbincangan bersama agensi kerajaan yang terlibat bagi menyediakan tempat tinggal yang tetap bagi setiap mangsa kebakaran.  

Pada mana-mana pihak yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berurusan terus dengan Tuai Rumah iaitu Awat ak Minggu, JKKK Kampung Sekendu atau Pejabat Daerah Simunjan.   

No comments:

Post a Comment