Sunday 9 April 2017

PESAWAT MH2718 TERGELINCIR DI LAPANGAN TERBANG SIBU



Keadaan pesawat selepas pendaratan 


Usaha untuk memindahkan pesawat dari landasan dilakukan 


Lapangan Terbang Sibu kembali beroperasi sekitar jam 12.00 malam 10/4/2017 

LAPANGAN Terbang Sibu menjadi perhatian dunia sejak 2 hari yang lepas apabila pesawat Sistem Penerbangan Malaysia MH2718 yang berlepas dari Kuala Lumpur ke Sibu sewaktu pendaratannya telah tersasar daripada landasan akibat hujan lebat. Atas hal ini juga membuatkan “emergency evacuation” prosedur digerakkan. Kejadian ini berlaku kira-kira 10.17 malam pada tanggal 8 April 2017.

Dengan kepantasan pihak pengurusan serta pasukan kecemasan dan keselamatan Malaysia Airport menyaksikan tiada sesuatu yang lebih buruk berlaku. Menurut sumber daripada Malaysia Airport menyatakan kesemua 61 penumpang beserta 6 anak kapal telah dikeluarkan dari pesawat di dalam keadaan selamat. Sejajar dengan itu juga bermula dari hari kejadian sehinggalah 9 April 2017, lapangan terbang Sibu telah ditutup untuk pendaratan mahupun pelepasan pesawat. Ianya mengakibatkan hampir 48 penerbangan telah dibatalkan yang mana kira-kira lebih kurang 4,000 penumpang terpaksa menunda penerbangan mereka.

Usaha daripada pihak pengurusan Malaysia Airport untuk memindahkan pesawat daripada lokasi kejadian telah membuahkan hasil kira-kira jam 9.00 malam tadi. Diceritakan bantuan peralatan daripada Kuala Lumpur telah memudahkan usaha mereka walaupun rombongan teknikal beserta peralatan terpaksa menggunakan jalan darat dari Kuching usai pendaratan di mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching semalam.

Setelah segala prosedur penyiasatan dan keselamatan landasan dijalankan selesai, pihak Malaysia Airport telah mengeluarkan kenyataan media bahawa Lapangan Terbang Sibu sudah boleh beroperasi seperti biasa pada jam 12.00 pagi, 10 April 2017. 

No comments:

Post a Comment