Tuesday 24 January 2017

KEMALANGAN MAUT PALING TINGGI DI SARAWAK - JLN DATO MOHD MUSA


PANDU cermat jiwa pun selamat. Itulah antara kata-kata bidalan yang sering kita dengar apabila berbicara mengenai keselamatan ketika kita di jalanraya. Seringkali kita dengar ramai mengeluh betapa teruknya kondisi jalanraya di Sarawak sehingga menyebabkan banyak kemalangan berlaku kerana hal sedemikian. Dan ianya akan terus menghantui kita apabila tiba musim perayaan kerana pada masa itulah statistic kemalangan akan semakin tinggi grafnya.

Mungkin tiada siapa menyangka bahawa satu jalan yang terletak di Samarahan yang sering menjadi nadi penghubung masyarakat Kuching dan Samarahan iaitu Jalan Dato Mohammad Musa yang cantik serta berkeadaan yang baik segalanya adalah lokasi penyumbang kadar kemalangan maut yang paling tinggi di Sarawak. Faktor utama keatas banyaknya kemalangan yang berlaku adalah kerana ianya satu jalan yang lurus sehingga menyebabkan ramai pemandu kenderaan leka dan memandu laju. Inilah yang telah diwar-warkan oleh Pengarah Jabatan Keselamatan Jalanraya iaitu Datuk Roslan Eusoff sewaktu perasmian Kempen Keselamatan Jalanraya semalam di Miri, Sarawak.

Untuk itu adalah perlu bagi kesemua pengguna jalanraya untuk sentiasa mematuhi peraturan hadlaju yang ditetapkan. Walaupun hakikatnya penggunaan talipinggang kaledar adalah salah satu peraturan wajib namun begitu perlulah diingatkan bahawa tubuh manusia hanya boleh bertahan untuk impak tidak lebih daripada 30 km/j. Jadi sekiranya kita memandu laju lebih daripada 90 km/jam berkemungkinan besar kebarangkalian untuk kemalangan maut itu terlalu besar risikonya lebih-lebih lagi di jalanraya yang lurus.

Bersama-samalah kita menjadikan jalanraya itu bukan tempat untuk kita memandu uji tahap kepakaran kita dengan hadlaju yang tinggi sebaliknya beringatlah bahawa sebarang kemalangan yang berlaku akibat daripada ego kita itu juga sebenarnya membahayakan pengguna-pengguna yang lain.

No comments:

Post a Comment