Sunday 8 January 2017

TAMBAHAN 11 PROJEK TEBATAN BANJIR DAN HAKISAN DI SARAWAK


ISU seperti hakisan sungai banyak membelenggu kawasan-kawasan pedalaman di Sarawak.  Ditambah lagi fenomena alam yang bertukar juga menyaksikan banyak kawasan di Sarawak terdedah dengan ancaman banjir dan sebagainya.   

Usaha daripada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia yang juga Ahli Parlimen Santubong iaitu Datuk Ser Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar telah menyaksikan banyak projek untuk mentadbirurus hal ini diperuntukkan buat Sarawak Bumi Kenyalang.  Baru-baru ini sekali lagi Kerajaan Malaysia telah meluluskan 11 lagi projek baharu dengan pertambahan kos sebanyak RM95.4 juta. 

Ini bermakna bagi melengkapkan segala infrastruktur ini Kerajaan Malaysia telah memperuntukkan secara totalnya sebanyak RM736.4 juta yang merangkumi 28 projek yang akan dilaksanakan di dalam tempoh 2016 hingga 2020 iaitu projek yang dimasukkan di dalam Rancangan Malaysia ke-11. 

Antara projek-projek baharu yang mencakupi kos tambahan ini adalah termasuk RTB Kampung Bako, Kampung Beradek Semilang dan RTB Stakan.  Bagi projek 2017 pula mencakupi kawasan Mukah seperti projek hakisan Kuala Oya, Sungai Batang Oya di Pekan Sabtu Oya serta Batang Balingian. 

Inilah antara bukti Kerajaan sentiasa mendahulukan rakyat dan sentiasa mengambilkira kerisauan dan kesusahan rakyat lebih-lebih lagi apabila satu musibah alam tidak diduga berlaku di Sarawak.  

No comments:

Post a Comment