Wednesday 25 January 2017

PROJEK PEMBINAAN SIBU SENTRAL


DENGAN kejayaan pembinaan Kuching Sentral iaitu salah satu hab untuk sistem pengangkutan darat di Bahagian Kuching sememangnya tidak boleh dinafikan.  Ianya berjaya menjadi satu pusat setempat bagi kemudahan rakyat di ibukota Sarawak Bumi Kenyalang.  
Desakan bagi memastikan hab setempat pengangkutan darat untuk lebih sistematik maka di Sibu juga nanti akan didirikan infrastruktur yang sama dikenali dengan nama Sibu Sentral.  Akan didirikan di satu lokasi berkeluasan 9.36 ekar iaitu di Jalan Tun Ahmad Zaidi Adruce yang turut berdekatan dengan Farley dan Pusat Komersial Sing Kong di Bahagian Sibu. 
Selain dijadikan hab untuk pengangkutan darat bagi Bahagian Sibu, Sibu Sentral ini juga nanti turut menempatkan beberapa unit kediaman, hotel, pasaraya, restoran serta banyak lagi. Ianya dikatakan akan menjadi antara pusat tumpuan orangramai yang terkini kemudahan di Sibu kelak.
Dengan kos pembinaan sebanyak RM300 juta yang dibangunkan oleh Permodalan ASSAR Sdn Bhd dengan usahasama sebuah syarikat pembinaan di Sibu apabila Sibu Sentral siap  kelak dianggarkan mampu untuk memenuhi permintaan hampir 5,000 penumpang setiap hari.

Projek ini akan memulakan pembinaannya Januari 2018 dengan tempoh penyiapannya selama 30 bulan. 

No comments:

Post a Comment