Monday 16 January 2017

PRK TANJUNG DATU CABARAN PERTAMA KM ABG JO


TEPAT jam 9.10 pagi semalam menyaksikan KM Tan Sri Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari memasuki pejabat Ketua Menteri secara rasminya. Mungkin bukan satu pejabat yang asing bagi beliau namun untuk kali ini itulah pejabatnya secara rasmi selagi mendapat mandat dari rakyat Sarawak.

Di dalam pada itu corat coret dunia politik Sarawak juga galak dengan pelbagai cerita hangat lebih-lebih lagi apabila dikatakan usai sahaja tempoh 7 hari berkabong Negeri Sarawak iaitu berkemungkinan besar satu rombakan kabinet akan berlaku. Pelbagai congakan terhampar di media-media perdana mahupun sosial mengenai siapakah antara individu-individu politik yang mungkin akan diangkat menjadi Timbalan Ketua Menteri dan sebagainya.

Walau apapun jua, sebenarnya tugas berat dan yang lebih mencabar bagi KM Abg Jo adalah untuk mempertahankan kerusi DUN Tanjung Dato berikutan perginya TokNan yang tercinta beberapa hari yang lepas. Untuk rekod di ketika PRN Ke-11 2016, TokNan menang besar dengan jumlah undinya sebanyak 6,360 undi berbanding Jazolkipli (PKR) hanya meraih 468 undi. Serentak dengan itu juga Jazolkipli hilang wang depositnya. Dan keputusan PRN yang lepas sudah tentu dibayangi dengan “Demam Adenan” yang melanda tetapi untuk kali ini mungkin sesuatu yang berbeza.

Sama-samalah kita memberi ruang kepada KM Abg Jo untuk membiasakan dirinya menjadi nakhoda mengemudi bahteranya. Sebagai seorang “senior politician”, beliau sudah tentu tahu apa yang harus dilakukan seumpama kata bidalan lama “dalam berselam, cetek bertimba”.

No comments:

Post a Comment