Monday 9 January 2017

MOHD FAIZ MELAKAR NAMA DI PERSADA DUNIA


TUAH ayam Nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Itulah kata bidalan Melayu lama namun begitu untuk tuah anak Malaysia bernama Mohd Faiz bin Subri juga ada kena mengena dengan kakinya apabila sepakan “emas” nya menjadikan beliau dinobatkan pemenang 2016 PUSKAS FIFA AWARD. Inilah pertama kalinya di dalam sejarah ada pemain bolasepak Malaysia mahupun Asia yang diberikan pengiktirafan sebegitu rupa.

Mohd Faiz bin Subri dilahirkan pada 8 November 1987 di Ayer Hitam, Kedah Darul Aman merupakan anak ketiga di dalam lima adik beradik. Memulakan alam persekolahan di SK Tengku Laksamana dan seterusnya ke SMK Permatang Bonglai dan SMT Arau, Perlis. Memulakan karier sebagai pemain bolasepak professional sekitar tahun 2006 apabila terpilih mewakili Kedah untuk pasukan belianya. Selepas itu beliau sudah tidak memandang ke belakang lagi apabila terus maju di dalam sukan pilihan ini apabila turut terpilih mewakili Negara sekitar tahun 2015.

Sepakan percuma penuh bersejarah beliau lakarkan ketika pertemuan Penang FA melawan Pahang FA pada sekitar Februari 2016 telah membuatkan dunia terpesona. Bukan senang untuk membuat sepakan seperti itu begitulah kenyataan daripada ramai pakar sukan di dunia. Dek kerana itulah akhirnya beliau berjaya memenangi pengiktirafan dunia melalui 2016 PUSKAS FIFA AWARD kategori tendangan gol paling terbaik.

Tahniah Mohd Faiz bin Subri kerana mengharumkan nama Malaysia di pentas sukan bolasepak dunia. Sekurang-kurangnya kejayaan ini berjaya membuka lembaran baru di dalam sukan bolasepak Malaysia untuk tahun 2017 setelah ramai peminat sukan bolasepak Malaysia kecewa dengan prestasi dan ranking sukan bolasepak yang ada sekarang. 

No comments:

Post a Comment