Sunday 28 August 2016

APA SUDAH JADI DENGAN BLOK SK410B?


BLOK SK410B adalah satu kawasan eksplorasi minyak dan gas baru yang berada di dalam perairan Sarawak.  Pada tanggal 21 Julai 2016 dikatakan pihak Petronas telah menganugerahkan kontrak (PSC) kepada PTTEP HK Offshore Limited (PTTEP) dan KUFPEC Malaysia (SK-410B) Limited (KUFPEC) dengan pegangan share 42.5% (PTTEP), 42.5% (KUFPEC) dan Petronas Carigali hanya 15%. 
Menariknya cerita mengenai Blok SK410B ini adalah segala aktiviti ekspolorasi diberikan oleh Petronas kepada pegangan asing TANPA PENGETAHUAN PIHAK KERAJAAN NEGERI SARAWAK. Dan hal seperti ini sudah tentu menjadi satu tanda tanya kepada kita sebagai rakyat Sarawak bagaimana pihak Petronas boleh membuat sewenang-wenangnya kepada sumber yang berada di dalam negeri Sarawak.
Seharusnya sebarang aktiviti seperti ini wajar dirujuk kepada tuan punya tanah iaitu Sarawak kerana ianya terletak di dalam jurisdiksi Kerajaan Sarawak namun sebaliknya berlaku.  Hal seperti ini harus jangan dipandang enteng kerana silap langkah “tergadai” wilayah Sarawak menjadi hak orang asing. 
Pihak Kerajaan Negeri Sarawak harus membuat sesuatu agar Petronas menghormati hak Sarawak di buminya sendiri.  

No comments:

Post a Comment