Monday 22 August 2016

ATLET PARALIMPIK SARAWAK KE SUKAN PARALIMPIK RIO 2016




USAI Sukan Olimpik Rio 2016 yang menyaksikan kecemerlangan seorang anak Sarawak iaitu ratu terjun Negara, Pandelela Rinong anak Pamg berjaya membawa pulang sebutir pingat Perak untuk acara terjun synchronize bersama-sama Cheong Jun Hoong adalah sesuatu yang amat kita banggakan. Malah kita turut berbangga apabila kontinjen Malaysia turut menghadiahkan 4 perak dan 1 gangsa yang merupakan pencapaian paling terbaik pernah Malaysia catatkan semenjak menyertai sukan Olimpik.

Disebalik kecemerlangan para Olimpian 2016 kita, jangan kita pernah lupa bahawa ada lagi 2 anak Sarawak turut terpilih untuk mewakili Negara Malaysia iaitu kontinjen paralimpik Malaysia yang bertanding di Sukan Paralimpik Rio 2016. Sukan ini akan bermula dari 7 hingga 18 September depan.

Dua anak Sarawak yang menjadi kebanggaan kita adalah Jamery Siga dan Jong Yee Khie yang terserlah keupayaan mereka sewaktu Sukan Paralimpik di Sarawak yang berlansung di Kuching baru-baru ini. Jamery Siga yang berasal dari Ulu Medamit, Limbang akan mewakili Malaysia di dalam acara renang sementara Jong Yee Khie pula akan menyertai acara angkat berat.

Jika Pandelela diberikan penghargaan sebagai pembawa bendera di Sukan Olimpik 2012 di Olimpik London untuk Sukan Paralimpik Rio 2016 nanti giliran anak Sarawak Jong Yee Khie pula diberi penghormatan besar untuk menjadi pembawa bendera nanti.

Berjuanglah dengan semangat agik idup agik ngelaban dan semoga terus sukses di dalam sukan bagi menaikkan nama Malaysia amnya dan Sarawak khususnya di persada sukan dunia. 

No comments:

Post a Comment