NAMPAK
gayanya polisi Petronas bukan hanya terpalit pada peluang pekerjaan untuk anak
Sarawak bekerja di sektor minyak dan gas mereka di Sarawak tetapi juga turut
yang mendapat tempias daripada ketidakadilan ini berlaku adalah di kalangan
sektor yang memberi perkhidmatan kepada mereka ini.
Telah
ada nada-nada ketidakpuasan hati daripada pembekal perkhidmatan untuk urusan
pengurusan tiket yang mana syarikat-syarikat pelancongan kepunyaan anak Sarawak
yang mengatakan bahawa polisi ini menganaktirikan peluang perniagaan
mereka. Ini kerana mulai 1 Julai lepas,
pihak Petronas telah memberhentikan perkhidmatan mereka sebaliknya hanya
memilih satu syarikat di Kuala Lumpur untuk mengambilalih semua urusan
perkhidmatan mereka.
Akibat
daripada itu juga, dikatakan bahawa banyak syarikat-syarikat perkhidmatan tiket
dan pelancongan anak Sarawak yang selama ini bergantung dengan urusan
perniagaan dengan Petronas terpaksa mengecilkan perniagaan mereka. Apabila pengecilan perniagaan berlaku maka
ramailah juga kakitangan-kakitangan yang terpaksa diberhentikan sehingga
menyebabkan penghidupan semakin sukar.
Jika
diteliti daripada criteria pemilihan sepatutnya pihak Petronas mendahulukan
mana-mana syarikat tempatan Sarawak kerana ianya berkaitrapat dengan
perkhidmatan Petronas di Sarawak. Dan
syarikat tempatan Sarawak juga sebenarnya memang mempunyai keupayaan yang sama
malah sudahpun mengendalikan urusan Petronas cukup lama.
Cerita
mengenai borneonisasi yang dijanjikan ini seharusnya meliputi semua aspek
kerana sudah “terang lagi bersuluh” Petronas lebih kepada memalayanisasikan
segala peluang perniagaan yang ada di Sarawak.
No comments:
Post a Comment