Monday, 22 August 2016

PETRONAS “MEMALAYANISASIKAN” PELUANG PERNIAGAAN DI SARAWAK


NAMPAK gayanya polisi Petronas bukan hanya terpalit pada peluang pekerjaan untuk anak Sarawak bekerja di sektor minyak dan gas mereka di Sarawak tetapi juga turut yang mendapat tempias daripada ketidakadilan ini berlaku adalah di kalangan sektor yang memberi perkhidmatan kepada mereka ini. 
Telah ada nada-nada ketidakpuasan hati daripada pembekal perkhidmatan untuk urusan pengurusan tiket yang mana syarikat-syarikat pelancongan kepunyaan anak Sarawak yang mengatakan bahawa polisi ini menganaktirikan peluang perniagaan mereka.  Ini kerana mulai 1 Julai lepas, pihak Petronas telah memberhentikan perkhidmatan mereka sebaliknya hanya memilih satu syarikat di Kuala Lumpur untuk mengambilalih semua urusan perkhidmatan mereka. 
Akibat daripada itu juga, dikatakan bahawa banyak syarikat-syarikat perkhidmatan tiket dan pelancongan anak Sarawak yang selama ini bergantung dengan urusan perniagaan dengan Petronas terpaksa mengecilkan perniagaan mereka.  Apabila pengecilan perniagaan berlaku maka ramailah juga kakitangan-kakitangan yang terpaksa diberhentikan sehingga menyebabkan penghidupan semakin sukar. 
Jika diteliti daripada criteria pemilihan sepatutnya pihak Petronas mendahulukan mana-mana syarikat tempatan Sarawak kerana ianya berkaitrapat dengan perkhidmatan Petronas di Sarawak.  Dan syarikat tempatan Sarawak juga sebenarnya memang mempunyai keupayaan yang sama malah sudahpun mengendalikan urusan Petronas cukup lama. 
Cerita mengenai borneonisasi yang dijanjikan ini seharusnya meliputi semua aspek kerana sudah “terang lagi bersuluh” Petronas lebih kepada memalayanisasikan segala peluang perniagaan yang ada di Sarawak.   

No comments:

Post a Comment