Sunday 7 August 2016

PERMIT KERJA BARU DI PETRONAS DIBEKUKAN SERTA MERTA


DALAM beberapa hari ini, rasa tidakpuashati rakyat Sarawak kepada polisi Petronas di dalam memberi ruang untuk tenaga kerja anak Sarawak di syarikat carigali ini semakin kuat kedengaran.  Malah corat coretnya turut diluahkan oleh barisan kabinet Kerajaan Negeri Sarawak itu sendiri. 
Bertindak daripada itu, Datuk Adenan sebagai pemimpin no 1 Kerajaan Negeri Sarawak telah mengumumkan bahawa pembekuan permit kerja baru untuk orang bukan Sarawak yang memohon untuk bekerja di Petronas di Sarawak DIBEKUKAN dengan serta merta (7 Ogos 2016).  Dan tiada kesalahan untuk pembekuan ini memandangkan Sarawak sendiri mempunyai kuasa autonomi dan ianya sudahpun diperjelaskan di dalam Perjanjian Malaysia 1963 dahulu. 
Satu tindakan yang ditunggu-tunggu oleh warga Sarawak sebenarnya kerana sudah tiba masanya Kerajaan Negeri Sarawak menunjukkan keseriusan kita di dalam memastikan tindak tanduk sebuah syarikat carigali ini.  Pihak Petronas seharusnya membantu pihak Kerajaan Negeri Sarawak dengan mengadakan banyak peluang pekerjaan agar rakyat Sarawak dapat berdaya saing di dalam industri-industri yang melibatkan sumber alam Sarawak.  
Ianya pasti bukan satu tindakan yang ingin menunjukkan kuasa Kerajaan Negeri Sarawak sebaliknya dibuat bagi memartabatkan peluang kerja anak Sarawak sentiasa ada di tanah tumpah mereka sendiri.   

No comments:

Post a Comment