Sunday 14 August 2016

PPA1M DI MUARA TUANG


SETIAP individu mengimpikan untuk memiliki satu rumah yang sesungguhnya untuk penghidupan yang lebih baik bagi keluarga.  Namun begitu memang sukar untuk diperkatakan apabila berbicara mengenai harga rumah yang ada di pasaran sekarang lebih-lebih lokasinya terletak di Bandar-bandar besar.  Untuk penjawat awam yang kita memang sedia maklum, pendapatan mereka antara yang turut di dalam dilemma apabila berkata hendak membeli rumah baru. 
Sekitar tahun 2013, Kerajaan Malaysia telah menubuhkan satu skim rumah mampu milik untuk penjawat awam bagi memberi inisiatif kepada penjawat awam terutamanya yang berpendapatan rendah dan sederhana membeli rumah.  Ianya bukan satu skim perumahan yang biasa-biasa sahaja sebaliknya ianya juga menekankan aspek keselesaan baik dari segi saiz, rekabentuk, kualiti, lokasi dan harga rumah yang bersesuaian bagi penjawat awam. 
Sekarang, PPA1M sudahpun melebarkan sayapnya ke Sarawak dengan projek PPA1M yang pertama di Sarawak dimulakan di sebidang tanah seluas 30 ekar di Muara Tuang.  Lokasi yang tidak jauh daripada pusat bandaraya Kuching ini sememangnya sesuatu yang ditunggu oleh warga penjawat awam Sarawak. Lagipun jika diperkira ianya tidaklah menyusahkan mana-mana yang membelinya kerana sejak adanya perhubungan jalan yang baik sudah lama ramai warga Kuching sendiri lebih memilih untuk tinggal di kawasan Muara Tuang.
PPA1M di Muara Tuang sedang di rancak dibangunkan dan ianya menyediakan kediaman yang terdiri daripada 246 unit Rumah Bandar 3 Tingkat dan 94 unit Rumah Teres 2 Tingkat.  Keluasan untuk rumah Bandar 3 tingkat pula dibahagikan kepada dua bahagian dengan keluasan 1,138 kaki persegi.  Untuk rumah teres 2 tingkat pula mempunyai keluasan 1,360 kaki persegi seunit. 
Dan bagi memberikan ruang yang selamat untuk para penduduknya dikatakan juga ianya juga merupakan kawasan berpagar dan dikawal rapi oleh pengawal keselamatan serta dilengkapi dengan pondok pengawal.   Selain itu kawasan perumahan ini turut mempunyai pelbagai kemudahan untuk keselesaan penghuninya seperti surau, taska, taman permainan serta tempat beriadah dan bersukan. 
Dari segi harga pula ianya adalah harga yang lebih rendah daripada harga pasaran iaitu bermula daripada RM259,000.00 hingga RM287,793.00 bagi rumah Bandar 3 tingkat.  Manakala untuk rumah teras 2 tingkat pula, harga jualannya adalah bermula daripada RM299,000.00 hingga RM357,900.00. 
Bagi penjawat awam Sarawak yang masih lagi mengimpikan rumah sendiri digalakkan untuk memohon projek perumahan ini seberapa segera kerana tarikh permohonannya akhirnya adalah sehingga 20 Ogos 2016 ini.

No comments:

Post a Comment