Thursday 18 August 2016

GUNA “JALAN TIKUS” UNTUK BEKERJA DI SARAWAK


SETELAH berlakunya pembekuan permit kerja baru di Petronas Sarawak, sudah ada nada-nada kebimbangan daripada warga Sarawak berkemungkinan besar Petronas akan menggunakan “jalan tikus” bagi membenarkan pekerja-pekerja yang tidak mempunyai permit bekerja di pelantar-pelantar Petronas. Hal ini terjadi kerana penggunaan jeti Pulau Melayu yang terlalu sibuk daripada kebiasaannya sudah mulai dipersoalkan.

Jika bersandarkan kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Lembaga Pelabuhan Bintulu (BPA) berkemungkinan besar kesibukan di jeti Pulau Melayu itu berlaku adalah kerana BPA sudah tidak membenarkan mana-mana pekerja pelantar Petronas menggunakan pelabuhan mereka untuk ke D35 dan pelantar Temena. Jadi, Petronas sudah tidak ada pilihan melainkan menggunakan jeti Pulau Melayu untuk pekerja-pekerjanya.

Rakyat Sarawak berhak untuk merasa curiga kerana ianya berkenaan dengan kedaulatan autonomi imigresen di Sarawak. Perlulah diingat kuasa imigresen itu juga meliputi Tinggal Lebih Masa (Overstay) yang mana kemudahan pas lawatan (sosial) akan diberikan tempoh 90 hari untuk mana-mana individu daripada Semenanjung Malaysia tinggal di Sarawak. Dikhuatiri berkemungkinan besar ada yang menggunakan peluang ini untuk bekerja tanpa permit kerja yang sah memandangkan tindakan pembekuan masih lagi berkuatkuasa.

Berdasarkan kepada senario ini tiada salahnya pihak Imigresen Sarawak menjalankan pemeriksaan keatas kesemua pekerja-pekerja Petronas yang menggunakan jeti Pulau Melayu kerana itu adalah bidang kuasa mereka yang termaktub di dalam undang-undang Imigresen Sarawak.

Penguatkuasaan itu perlu agar tiada yang cuba menangguk di air yang keruh dan sekiranya ada, maka tindakan harus dikenakan bagi menggambarkan betapa seriusnya orang Sarawak apabila berbicara soal kedaulatan autonomi Sarawak.


No comments:

Post a Comment