Monday 29 April 2019

BILA MP BATANG SADONG DITUDUH "TIDAK DELIVER" OLEH VINCENT WONG


-  Jawapan Balas Dari MP DS Nancy Syukri

TATKALA jari jemari menulis tidak berhubung dengan otak maka begitulah juga tuduhan yang cuba dilemparkan oleh seorang pemilik FB bernama Vincent Wong terhadap MP Batang Sadong, Datuk Seri Hajjah Nancy Syukri. Dek kerana kejahilan tuduhan sembrono akhirnya memakan diri. Mari kita selami apa jawapan balas daripada seorang ahli parlimen Sarawak yang terkenal dengan kelantangannya bersuara.

Copy and paste dari fb Nancy Syukri:

****
Mungkin ada betul tuduhan saudara Vincent Wong ini. Saya merenung dan terfikir, apakah yang saya "tidak deliver" sebagaimana dituduh Saudara Vincent Wong. Mungkin, ada juga benda yang saya tidak lakukan atau tidak "deliver".
Pertama, saya tidak "deliver" dalam usaha pembatalan projek-projek mesra rakyat. - contohnya projek jambatan Batang Sadong. Kerajaan Pakatan Harapan memang RAJIN batalkan projek-projek mesra rakyat. Sebaliknya, saya telah memohon agar Jambatan Batang Sadong dibina dengan pembiayaan penuh Kerajaan Persekutuan.

Selepas solat Magrib tadi, saya terfikir satu lagi perkara yang saya tidak "deliver" - iaitu menabur janji kosong. Saya haruslah bertaubat dan merujuk kepada cara kerajaan Pakatan Harapan beroperasi - memberi macam-macam perjanjian dalam manifesto dan memungkirkan mereka. Saya sepatutnya berjanji akan memberikan 20% royalti minyak kepada negeri Sarawak dan 50% daripada jumlah hasil kutipan cukai persekutuan sempena PRU 14 tetapi saya gagal berbuat demikian. Dalam hal ini saya cuma bekerja keras dalam usaha 'Penurunan Kuasa' kepada Sarawak sebagaimana diterbit artikel ini -

Saya merenung dan terfikir lagi, saya telah gagal untuk "deliver" dalam usaha membuat U-turn manifesto selepas memenangi pilihan raya. Tengoklah Kerajaan Pusat sekarang, begitu rajin membuat U-turn, V-turn, sampai O-turn pun ada. Saya tidak mampu membuat "Delivery" sedemikian. Kerajaan negeri walaupun bukan lagi sebahagian daripada Kerajaan Pusat, namun kami tetap memastikan kesinambungan projek-projek jambatan yang telah dibatalkan oleh kerajaan persekutuan.

Selain itu, saya terbaca isu mengenai sistem "kuota" di surat khabar yang hangat dimainkan oleh mereka yang dalam Kerajaan Pusat kebelakangan ini dan terfikir satu lagi benda yang saya tidak "Deliver" ialah permainan isu perkauman dan agama. Mungkin saudara Vincent boleh salahkan saya atau Kerajaan Negeri dalam usaha penubuhkan Unit Hal Ehwal Bukan Islam (UNIFO), serta menyediakan peruntukan sebanyak RM 20 juta untuk menjaga kebajikan semua agama bukan Islam di Sarawak. Dia nak juga saya "Deliver" seperti Kerajaan Pusat Pakatan Harapan sekarang - main isu sensitif dan memecahbelahkan masyarakat.

Saudara Vincent mungkin marah kerana saya tidak "Deliver" dalam usaha untuk membawa Amanah Ikhtiar Malaysia(AIM) yang telah menyalurkan pinjaman RM 20 juta kepada 2,888 usahawan wanita di Bahagian Samarahan dan juga usaha saya untuk meluluskan Grab dan Uber sebagai khidmat e-hailing yang sah di Malaysia yang memberi peluang kepada mereka yang mahu mencari pendapatan secara sampingan sebagai pelajar, orang lencen dan untuk golongan B40.
Semua yang atas sekadar coretan khayal oleh para media dan pengendali Majlis - hanya apa yang disebut Saudara Vincent Wong adalah kenyataan sahih.

Kesimpulanan, betul cakap Saudara Vincent. Saya tidak "Deliver" langsung kepada Sarawak sempena menjawat jawatan Menteri. Saya haraplah Menteri Sarawak Pakatan Harapan dapat "Deliver" sebanyak boleh, dan minta jasa baik Saudara Vincent Wong untuk terus memantau prestasi menteri Persekutuan PH dari Sarawak. Usaha saudara Vincent Wong saya dahulukan dengan ribuan terima kasih kerana sentiasa berminat dengan kerja amalan saya selama ini.

*****

Pantun ini untuk Vincent Wong dari RP,

Ayam dikepuk dipanggil pulang
Kain tercarik tersangkut duri
Tuan menepuk air di dulang


Akhirnya terpecik ke muka sendiri

No comments:

Post a Comment