Friday 12 April 2019

DIMANAKAH PENYATAAN SARAWAK SABAH SEBAGAI “RAKAN KONGSI” DI DALAM PINDAAN?


Di dalam satu temubual yang dibuat semalam, seorang Ahli Parlimen Sarawak iaitu MP Santubong, Datuk Seri Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar berbicara panjang lebar tentang kewajaran Gabungan Parti Sarawak tidak mengundi untuk Rang Undang-undang Artikel 1(2) Perlembagaan Malaysia.  Ianya adalah seperti pautan ini.

https://dayakdaily.com/all-we-want-is-for-spirit-of-ma63-to-be-reflected-in-federal-constitution-wan-junaidi/?fbclid=IwAR15Bezw0Ny7InTAncRtOJPfrnjNoWBilQ8R4wOJHpiZB_qIz8RBCAwvwvY

Kata-kata dari seorang ahli politik berpengalaman dan juga lulusan undang-undang malah merupakan mantan pegawai polis serta pernah menjadi Timbalan Speaker Dewan Rakyat serta menteri peringkat persekutuan bukanlah sesuatu yang boleh dipandang sipi-sipi sebegitu sahaja.  Banyak ilmu yang kita perolehi di dalam kita cuba memahami apakah Perjanjian Malaysia 1963 dan juga makna Perjanjian Persekutuan Malaya 1957 serta Perlembagaan Malaysia itu sendiri.  

Pindaan yang disajikan oleh PH seumpama sebiji telur yang gebu dan licin di luar, namun di dalamnya kosong atau di dalam bahasa Sarawak “ngerebung” @ kosong.  

No comments:

Post a Comment