Friday 20 December 2019

BERTUKAR-TUKAR HADIAH MENJELANG KRISMAS PUPUK CINTAKAN PERPADUAN SESAMA URANG SARAWAK








ACAPKALI menjelang Krismas di Malaysia, dunia sosial media akan didodoikan dengan beberapa posting yang agak melampau sehingga mampu mencarik hati penganut-penganut agama Kristian. Ianya sesuatu yang wajar diselar kerana hakikatnya negara Malaysia ini didirikan dengan kesepaduan dan keharmonian kaum dari pelbagai agama.  

Sarawak sebagai negeri yang sentiasa memartabatkan keharmonian serta gah dengan kekayaan dan kepelbagaian warisan, budaya dan tradisionalnya malah sinonim sebagai antara negeri contoh di Malaysia apabila berkata mengenai toleransi kaum dan agama tidak mempunyai masalah seperti itu.  Tatkala menjelang Krismas akan ada “Christmas Parade” yang mana ianya disertai oleh bukan sahaja penganut agama Kristian malah juga penganut agama yang lain dan begitulah juga sebaliknya.  

Antara yang menghiasi ceritera menjelang sambutan Krismas adalah bagaimana hampir kesemua pejabat tidak kira kerajaan dan swasta akan mengadakan acara bertukar-tukar hadiah menjelang Krismas.  Tanpa mengira agama dan kaum, acara seperti ini seringkali dinanti-nantikan.  Samada hadiah itu murah atau mahal bukanlah satu persoalan sebaliknya kemeriahan serta jalinan kasih samada dari pihak majikan dan sesama kakitangan yang menjadikan ianya satu acara yang begitu istimewa.  

Berikut merupakan sekitar kemeriahan majlis bertukar-bertukar hadiah menjelang Krismas yang menjadi majlis wajib bagi Kementerian Belia dan Sukan Negeri Sarawak. Ianya disertai oleh pelbagai peringkat kakitangan KBS yang turut mendapat sokongan penuh daripada Pemangku Setiausaha Tetap KBS iaitu Puan Nancy Haji Jolhi.  Begitulah indahnya perpaduan dan toleransi kaum dan agama di Sarawak.  Peliharalah ia kerana kekuatan Sarawak terletak dibahu kita sebagai rakyat Sarawak.
 

Inilah Sarawak Bumi Kenyalang. Ho ho ho (y)  

Kredit gambar: Linda KBS Sarawak

No comments:

Post a Comment