Sunday 13 March 2016

BIADAPNYA 2 WARTAWAN AUSTRALIA


DI TENGAH-TENGAH kita menerima kunjungan Perdana Menteri Malaysia yang sedang membuat lawatan kerja selama 3 hari di Sarawak, muncul pula satu insiden yang memalukan oleh pihak wartawan luar yang dikatakan turut mendapat bantuan daripada seorang anak jati Sarawak sendiri.
Ini merupakan satu perbuatan yang biadap kerana di ketika PM Najib sedang membuat lawatan “walkabout” di Kampung Haji Baki semalam, tiba-tiba dirempuh oleh 2 wartawan dari sebuah agensi berita dari Australia. Wartawan Linton Besser bersama juru kameranya dikatakan telah bertindak agresif dan tanpa menghiraukan protokol keselamatan VVIP yang ada sebaliknya terus-terusan cuba menemubual PM Najib di khalayak ramai.
Bayangkan sekiranya sesuatu yang lebih buruk berlaku sudah tentu kita turut menanggung malu yang sama atas perkara ini.
Dan yang lebih memedihkan ada pula corat-coret menyatakan bahawa hal ini turut melibatkan seorang anak Sarawak yang juga merupakan seorang kolomnis yang cukup dikenali. Mengapa segalanya harus menjadi begini sedangkan di ketika itu PM Najib sedang membuat lawatan kerja ke Sarawak. Apakah tidak cukup besar Putrajaya itu untuk menerima sebarang pertanyaan daripada seantero dunia dan mengapa harus ke Sarawak pula?
Tindakan ini sebenarnya sudah cukup untuk menunjukkan bahawa mereka tidak menghormati apa jua peraturan Negara orang.
Setiap Negara mempunyai protokolnya dan begitu juga Malaysia apatah lagi di Sarawak. Tindakan 2 wartawan Australia serta “kuncu-kuncu dalaman” mereka di Sarawak wajar diselar kerana memalukan Sarawak sebagai "Tuan Rumah".  PM Najib merupakan “Tetamu” kita pada ketika itu dan apa jua yang berlaku pada tetamu adalah juga tanggungjawab kita walaupun berbeza fahaman politik dan agama. 
BIADAP SUNGGUH KAMU!

No comments:

Post a Comment