Thursday 24 March 2016

SUKMA EDISI XVIII SARAWAK 2016


MEMANG agak mengecewakan apabila sahih Sarawak tidak akan menjadi salah satu venue untuk Sukan Sea 2017 Kuala Lumpur nanti.  Mungkin kerana atas alasan jarak yang mana ianya akan menyebabkan pertambahan kos bagi penganjur maka ianya menjadi sedemikian. 
Bila berbicara soal prasarana sukan di dalam konteks Sarawak sekarang adalah mengenai persediaan Sarawak yang akan menjadi tuan rumah SUKMA Edisi XVIII yang mana ianya dijadualkan pada Julai 2016 ini.  Segala persiapan telah siaga semuanya baik dari segi venue sukan itu sendiri yang dikatakan akan diadakan di 3 lokasi iaitu di Kuching, Miri dan Sibu. 
Bukan setakat prasarana bertaraf dunia yang Sarawak sediakan malah kakitangan teknikal yang terlatih di dalam pengurusan sukan bertaraf dunia juga turut diambilkira.  Inilah yang dijanjikan oleh Kerajaan Sarawak kerana sejak dari dahulu lagi Sarawak tidak mengambil sikap sambil lewa di dalam menjadi penganjur sukan biarpun ianya hanya mencakupi sukan bertaraf Malaysia sahaja. 
Jika diperkira dari segi penganjuran paling berjaya di dalam rekod SUKMA diadakan, tahun 1990 menyaksikan Sarawak menjadi hosnya dan pada ketika itu juga ianya diangkat antara Sukan Malaysia yang terbaik di dalam sejarahnya kerana kecemerlangan Sarawak menganjurkannya.  Dan untuk edisi XVIII ini merupakan kali kedua Sarawak mendapat hak dan amatlah diharapkan ianya lebih baik daripada sebelumnya. 
Dan tiada yang lebih menggembirakan di dalam SUKMA ini juga menyaksikan Skuad SUKMA Sarawak adalah antara yang terkuat pasukannya seantero Malaysia.  Menurut trek rekodnya sendiri dari sejak SUKMA mula diadakan, Sarawak pernah menjadi juara keseluruhan iaitu pada tahun 1990.  Kemudian untuk edisi-edisi seterusnya Sarawak banyak mendominasi menjadi naib juara mahupun tempat ketiga keseluruhan. 
Inilah yang menjadikan SUKMA ini begitu istimewa kerana disinilah ramai jagoan ahli sukan Sarawak yang mewakili Malaysia bermula.  Marilah kita tunjukkan bahawa hospitaliti ala Sarawak itu melebihi daripada mereka yang lain.  
Siapa tahu, mungkin kecemerlangan itu nanti akan merubah fikiran penganjur Sukan Sea Kuala Lumpur untuk memberi peluang kedua kepada Sarawak untuk dimasukkan menjadi antara venue Sukan Sea 2017 kelak.  

No comments:

Post a Comment