Thursday 10 March 2016

TEKNOLOGI TERKINI TETAPI ROYALTI MINYAK DAN GAS SARAWAK?

BUKAN satu cerita lama apabila Ketua Menteri Sarawak menyatakan bahawa beliau dan kerajaan negeri Sarawak akan terus-terusan untuk mendapatkan 20% royalti minyak untuk Sarawak berbanding dengan 5% yang kita dapat selama ini. Dan ianya bukan janji sahaja kerana sudah beberapa kali isu penambahan royalti di peringkat perbincangan antara kedua belah pihak.
Apabila masuk sahaja tahun 2016, ditambahlagi dengan keadaan pasaran minyak dunia sekarang yang semakin menurun sudah tentu ianya akan menjadi 1001 alasan untuk pihak yang satu lagi menafikan permintaan Sarawak. Umum mengetahui bagaimana sejak dahulu “emas hitam” ini merupakan sumber ekonomi utama bagi Malaysia.
Namun ditengah-tengah segala permintaan royalti Sarawak berdasarkan kepada turun naiknya harga minyak global ini, tanpa kita sedari teknologi terkini telah mula dijanakan oleh pemain industri minyak dan gas Malaysia. Petroliam Nasional Berhad’s (PETRONAS) ditengah-tengah kemelesatan ekonomi masih mampu lagi membina “First floating liquefied natural gas” atau PFLNG SATU.
Fasiliti yang dimaksudkan ini merupakan teknologi yang pertama di dunia dan ianya adalah berbentuk sebuah kapal yang besar yang dikhaskan untuk menyedut gas asli di kawasan yang terletak kira-kira 180 km dari luar pantai Bintulu, Sarawak. Dikatakan di kawasan ini menurut penyelidikan Petronas LG mampu mengeluarkan 1.2 juta tan gas asli setiap tahun.
PFLNG Satu ini merupakan satu kapal yang besar dan rekaannya adalah yang pertama di dunia dengan teknologi yang terkini. Senibina dan rekabentuk kapal adalah dari Technip Daewoo Consortium dan pembinaannya bermula di Daewoo’s Shipyard di Okpo, Korea Selatan. Setelah siap akhirnya ianya dibawa ke Tanjung Langsat, Malaysia untuk tujuan kerja-kerja yang lain. Diceritakan panjangnya sahaja 365m, 60m lebar dan beratnya apabila diisi dengan gas asli boleh menampung kira-kira 125,000 tan beratnya.
Memang gah teknologi ini dan ianya diceritakan sudahpun mula menyedut hasil bumi Sarawak akhir tahun 2015 lagi. Jadi jika diperkira keuntungannya sudah tentu para pakar-pakar ekonomi bolehlah mencongak sendiri laba yang didapati. Dan disebalik itu juga mungkin kita juga boleh mencongak mengapa kita harus terus-terusan menuntut hak kita untuk kelangsungan rakyat Sarawak.
Bayangkan selama lebih 53 tahun ini mereka telah mengecapi kemewahan daripadanya sedangkan kita masih teraba-raba memohon simpati atas hak di bumi kita sendiri. Kita tidak mahu hanya setelah hasil bumi kita kering kontang barulah kita merasainya.
Teruskan usaha Tok Nan!

‪#‎SupportMyCM‬

No comments:

Post a Comment