Friday 18 March 2016

DAP AKAN TERUS DIPAKSA MENELAN “ANGGUR MASAM”

SUDAH hilang modal! Itulah yang boleh diperkatakan mengenai YB Violet Yong Wui Wui, ADUN Pending yang sekali lagi cuba memperlekehkan usaha Datuk Adenan berkenaan dengan pemansuhan cukai tanah pertanian (dibawah 100 ekar) dan kediaman. Beliau turut memberi usulan “tidak masuk akal” apabila mengatakan permansuhan cukai juga harus meliputi pemansuhan cukai tanah komersial dan industri.
Mungkin YB Violet “buat-buat lupa” bahawa apa yang dilakukan oleh Datuk Adenan adalah untuk membantu golongan berpendapatan rendah serta penduduk luar bandar yang ternyata terhimpit dengan kos hidup yang semakin tinggi sekarang.
Inisiatif Datuk Adenan ini benar-benar sampai kepada golongan sasar di Sarawak apabila ianya membolehkan 173,753 pekebun kecil dan 186,670 pemilik tanah kediaman sudah mampu menghela nafas lega kerana tidak terbeban untuk membayar cukai lagi. 
Dan apakah pula realistik idea pincang YB Violet untuk cuba menjadi “jaguh kampung” bagi pemilik tanah komersil dan industri yang ternyata terdiri daripada mereka yang mampu untuk membayar cukai tersebut.
Tiada salahnya pihak DAP waima menjadi pembangkang sekalipun untuk menyokong usaha Datuk Adenan ini kerana ianya untuk kepentingan bersama rakyat Sarawak. Tetapi ego pihak DAP melebihi daripada kebenaran kerana mereka hanya berjuang untuk kepentingan diri. 
Tetapi yang pasti, YB Violet dan teman seangkatannya selepas ini akan terus dipaksa untuk menelan “anggur masam” apabila diberitakan berkemungkinan besar Datuk Adenan juga pada masa sekarang turut mencongak untuk mengurangkan atau memansuhkan cukai taksiran rumah atau cukai pintu bagi setiap kediaman di Sarawak.
Kita nantikan dengan penuh kesabaran berita gembira itu kelak.

#SupportMyCM

No comments:

Post a Comment