Thursday 24 March 2016

REGATTA BARAM DAN PERJANJIAN DAMAI BARAM 1899

 Perjanjian Damai Baram 1899
 Regatta Baram yang menyaksikan pertanding perahu panjang Kaum Orang Ulu Sarawak
Wanita Kaum Orang Ulu Sarawak dengan pakaian tradisional mereka
REGATTA Sarawak sudah tentu sentiasa menghiasi kalendar pelancongan Sarawak dan ianya merupakan antara acara sukan air yang paling gah sekali. Nun jauh di Baram tanpa kita sedari ada satu lagi acara sukan air yang sebenarnya mempunyai sejarahnya tersendiri selain daripada acaranya yang hanya diadakan selang 3 tahun sekali iaitu yang diberi nama Regatta Baram. 
Menariknya regatta Baram adalah kerana sejarahnya yang mempunyai hubungkait dengan keamanan di wilayah Baram suatu waktu dahulu. Siapa tidak kenal dahulu wilayah Sarawak sering ada perang antara etnik lebih-lebih lagi dengan wujudnya tradisi Perang Kayau atau satu perang perluasan kuasa yang menjadi budayanya.  
Dan diketika Brooke memerintah, usai sahaja beliau berjaya mendominasi Baram sebagai wilayahnya dari Kerajaan Brunei maka diletakkannya seorang residen bangsa Eropah yang bernama Claude De Crespigny yang beribu pejabat di Marudi. Dan diketika itu Marudi yang kita kenali sekarang bernama Claudetown mengambil bersempena dengan namanya. 
Walaupun begitu, bukan senang untuk menyatukan kesemua etnik yang bertelagah di Baram lebih-lebih lagi untuk menerima pemerintahan baru yang didominasi oleh bangsa Eropah. Hasil usaha beliau dan seterusnya diambilalih oleh Charles Hose akhirnya satu perjanjian keamanan dapat dimeterai antara etnik-etnik yang mendiami wilayah Baram pada ketika itu. Di dalam lipatan sejarah Sarawak perjanjian itu dikenali dengan nama Perjanjian Damai Baram 1899.  
Pada 9 April 1899 bagi menandakan kejayaan perjanjian perdamaian ini maka telah diadakan satu pertandingan perahu panjang di Baram yang pendayung-pendayungnya adalah daripada Kaum Orang Ulu di Daerah Baram dan inilah yang dikenali sebagai REGATTA BARAM sekarang. Regatta ini telah berjaya memupuk semangat setiakawan dan perpaduan diantara kaum ini yang selama lebih beratus tahun lamanya sentiasa bertingkah antara sama lain.  
Sinonimnya Regatta Baram dengan sejarah Sarawak suatu waktu dahulu dilupa jangan.

No comments:

Post a Comment