Sunday 13 March 2016

KOMITMEN PM NAJIB KEPADA SARAWAK


BILA menyebut sahaja nama Najib maka ramailah seperti yang alergik dan mulalah menghambur pelbagai andaian mahupun “troll” sinis.
  Bukan untuk menaikkan mana-mana pemimpin Negara kerana apa yang disajikan adalah satu realiti yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak sekalipun.

Ada yang berkata bahawa setiap apa yang dilakukan oleh Najib ke atas Sarawak adalah salah satu “gula-gula politik” menjelang PRN Ke-11 Sarawak. Namun begitu hakikatnya Najib semenjak memegang tampuk pemerintahan sebagai Perdana Menteri Malaysia dari awal lagi sudah menjadikan Sarawak itu kampungnya yang kedua selepas negeri Pahang. 

Lihat sahaja sepanjang beliau menjawat jawatan PM Malaysia sehingga sekarang sudah 47 kali melawat negeri Sarawak.  Dan beliaulah di dalam rekod merupakan pemimpin Malaysia yang paling banyak bersama rakyat Sarawak berbanding mana-mana PM Malaysia sebelum ini termasuklah mantan PM yang pernah memegang tampuk pemerintahan Malaysia selama lebih 22 tahun. 

Dalam pada itu, hampir disetiap lawatannya juga seperti membawa durian runtuh kepada Sarawak apabila pelbagai peruntukan diberikan untuk diusahakan oleh Kerajaan Negeri Sarawak.  Kadang-kadang ada yang berkata umpama “menanam tebu di tepi bibir” janjinya tetapi mungkin kita terlupa terdapat juga beberapa prosedur-prosedur yang harus Kerajaan Negeri Sarawak ikuti.  

Yang pasti PM telah berjanji dan kata-kata itu satu “perjanjian oral” ke atas Negeri Sarawak.  Dan Kerajaan Sarawak sendiri sudah tentu memerlukan ini semua lebih-lebih lagi demi menjadikan “We Go To Rural” itu berjaya.

Biar apapun pandangan negatif dan kata-kata nista yang dihamburkan namun begitu kita sebagai rakyat Sarawak tetap tidak mampu mengatakan bahawa Najib adalah PM Malaysia yang paling banyak memberikan komitmen penuhnya kepada Sarawak.  Beliau juga yang telah awal-awal lagi menyatakan bahawa beliau mahu melihat Sarawak setanding dengan Semenanjung Malaysia dan sama sekali tidak mahu Sarawak ketinggalan. 

Dan beliaulah juga yang sentiasa memberikan ruang untuk impian rakyat Sarawak yang rata-ratanya mahukan kuasa autonomi kita seperti yang termaktub di dalam Perjanjian Malaysia 1963 dilestarikan semula.  Usah ditanya buktinya kerana sehingga sekarang banyak yang telah dan akan dilakukan melalui hubungan baik antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Sarawak. 

Ini bukan auta namun realiti yang harus diterima oleh mana-mana rakyat Malaysia amnya dan rakyat Sarawak khususnya walaupun kenyataan ini umpama tertusuk sembilu berbisa bagi mereka yang ingin menumbangkannya tanpa melalui proses demokrasi.


#SupportMyCM 

No comments:

Post a Comment