Wednesday 23 March 2016

DARI "APAI" KEPADA ANAK


PRN SARAWAK Ke-11 nanti bakal menyaksikan anak bekas pemimpin di kalangan Barisan Nasional (BN) bakal menjadi calon. Ini mencerminkan masyarakat Sarawak tahu mengenang jasa dan ianya bukan sesuatu yang luar biasa kerana budaya masyarakat timur yang berasaskan sistem bangsawan atau feudal.
Bagi generasi "Y" mereka berpendapat pemilihan calon PRN dikalangan anak bekas pemimpin seolah-olah bersifat nepostisme, tetapi perkembangan ini mencerminkan sikap masyarakat kita yang tidak mahu menyisihkan pemimpin yang telah bersara.
Pengundi cukup yakin anak berkenaan dapat menyambung usaha-usaha yang telah dilakukan oleh bapa mereka yang pernah memimpin masyarakat di kawasan DUN yang berkenaan.
Dari segi sokongan akar umbi anak-anak yang dicalonkan ini tidak mempunyai masalah kerana masyarakat sudah melihat budaya kerja bapa mereka dulu dan kita adalah masyarakat yang berpegang kepada peribahasa "bapa borek anak rintik".
Nama yang disahkan bertanding bagi BN termasuklah anak Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi TS Alfred Jabu, Gerald Rentap Jabu yang akan bertanding di DUN Layar dan anak Menteri Muda Kemajuan Tanah dan Menteri Muda Pelancongan Sarawak Datuk Gramong Juna, Allan Siden di DUN Machan. 

No comments:

Post a Comment