Tuesday 22 March 2016

DOUGLAS UNGGAH EMBAS KEMBALI KE DUN


TEKA-TEKI siapakah YB Sarawak di peringkat persekutuan akan kembali untuk bertanding di PRN Sarawak ke-11 akhirnya terjawab apabila MP Betong iaitu Datuk Seri Doughlas Unggah Embas diumumkan akan menjadi antara “Winnable Candidate” atas tiket PBB/BN oleh Datuk Adenan 2 hari yang lepas.  Dan dikatakan juga yakni YB Robert Lawson Chuat penyandang DUN Bukit Saban berkemungkinan besar akan beralih ke Parlimen apabila menjelang PRU pada tahun 2018 kelak.  
Mengimbau trek rekod dunia politik Datuk Seri Douglas yang juga sekarang merupakan Menteri Perusahaan, Perladangan Dan Komoditi Kerajaan Malaysia bukanlah calang-calang hebatnya.  Sejak dari tahun 1986 lagi, beliau sudahpun mewakili Parlimen Betong dan menyelusuri Pilihanraya Umum dengan begitu gah sekali.  2 penggal PRU iaitu pada tahun 1995 dan 1999 menyaksikan beliau menang tanpa bertanding di Parlimen Betong.  Dan ini sudah cukup membuktikan bahawa pengaruh dan cara beliau berkhidmat untuk kawasan Parlimen Betong mendapat sokongan yang kuat dari rakyat di Betong.  
Kembalinya Datuk Seri Douglas yang juga seorang Ahli Parlimen Persekutuan bagi bertanding di kerusi DUN Sarawak sudah terjawab. Cuma ada satu lagi persoalan yang mungkin perlu kita congak iaitu sudah ada kekosongan untuk jawatan pemimpin No. 2 Sarawak setelah Tan Sri Alfred Jabu sudahpun sahih akan bersara dari dunia politik selesai sahaja PRN Sarawak Ke-11 kelak. 
Adakah Datuk Seri Douglas Unggah Embas yang akan dipilih untuk menjadi Timbalan Ketua Menteri Sarawak sekiranya beliau memenangi kerusi DUN yang beliau wakili kelak? 

No comments:

Post a Comment