Sunday 20 March 2016

PERGINYA SEBUTIR PERMATA KOMUNITI BIDAYUH SARAWAK – Dr. Patau Rubis


DR. PATAU RUBIS 

21 MAC 1947 - 20 MAC 2016 

“ When I landed in Sarawak in 1974, I knew I have to stay. Although I managed to get to my village, Kpg Blimbin, by Taxi but there were no other modern facilities- no toilets, piped water supply or electricity. The pigs were still running wild making a “nice odor”, absent now! To-day, they have all those including cement drains! Now they have cars, motorcycles,…. which if told so in 1974, they would have thought that I was crazy.” – Dr. Patau Rubis –
HARI ini 20 Mac 2016, kita kehilangan satu nama besar di dalam arena politik Sarawak iaitu atas perginya Dr. Patau Rubis, antara mantan menteri kabinet Kerajaan Negeri Sarawak suatu waktu dahulu. Beliau dikatakan rebah ketika menghadiri mesyuarat agung tahunan STAR di Kuching. Beliau kemudiannya dikejarkan ke Hospital Umum Sarawak dan disahkan meninggal dunia kira-kira jam 5.00 petang tadi.
Menyoroti penglibatan beliau di dalam dunia politik, Dr Patau Rubis merupakan mantan Menteri Muda Kewangan dan Kemudahan Awam Kerajaan Negeri Sarawak dari tahun 1987 sehingga ke 1995. Selepas itu, beliau mengambil inisiatif mengasaskan sebuah parti politik yang dinamakan Parti Reformasi Negeri (STAR) pada tahun 1996. Jauh sebelum itu, Dr Patau Rubis juga merupakan mantan Naib Presiden Kanan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) yang merupakan antara nadi parti bumiputera Sarawak suatu ketika dahulu.
Perginya sebutir mutiara di dalam komuniti Bidayuh Sarawak sudah tentu amat dirasainya oleh kawan mahupun lawannya di dalam arena politik kerana beliau merupakan seorang yang sentiasa merendah diri orangnya. Walaupun tiada lagi di dalam kancah dunia politik, Dr Patau Rubis tetap sentiasa berbakti untuk komuniti masyarakat setempat lebih-lebih lagi di kalangan komuniti Bidayuh Sarawak.
Salam takziah untuk keluarga Dr. Patau Rubis.
Rest In Peace. Amen. 

No comments:

Post a Comment