Tuesday 15 March 2016

CUKAI TANAH DI SARAWAK DIMANSUHKAN SERTA MERTA

BERPEGANG pada janji beliau yang diwar-warkan pada 26hb Februari 2016, Datuk Adenan semalam iaitu 15hb Mac 2016 telah mengumumkan permansuhan cukai tanah di Sarawak yang berkuatkuasa serta merta.  
Sejajar dengan pengumuman itu juga, sejarah turut tercipta dengan sendirinya kerana Sarawak Bumi Kenyalang merupakan satu-satunya negeri berani tampil dengan idea pemansuhan cukai ini sejak 53 tahun Malaysia ditubuhkan.
Ianya adalah satu lagi durian runtuh buat rakyat di Sarawak lebih-lebih lagi pekebun-pekebun kecil kerana pemansuhan cukai tanah ini termaktub kepada pemilikan tanah yang kurang daripada 100 ekar dan juga semua jenis tanah untuk kediaman.
Selain itu, Datuk Adenan turut mengumumkan bagi memberi keadilan kepada semua, mana-mana individu yang telah membayar cukai awal atau terlebih bayar cukai, Kerajaan Sarawak bersedia untuk memulangkan semula wang tersebut. 
Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh Datuk Adenan dan Kerajaan Sarawak ini merupakan “rahmat” buat rakyat Sarawak yang sudah tentu dicemburui oleh mana-mana rakyat di negeri-negeri yang lain di dalam Malaysia. Di kala ramai yang mengeluh dengan kos sara hidup yang semakin melonjak naik, berita baik dari Datuk Adenan ini sudah tentu boleh memberikan kelegaan sedikit kepada rakyat Sarawak.  
Terima kasih Datuk Adenan dan Kerajaan Negeri Sarawak kerana begitu memahami kepayahan rakyat sekarang.

#SupportMyCM

No comments:

Post a Comment