Thursday 10 March 2016

KEUTAMAAN AGENDA RAKYAT BUKAN HANYUT DEK POPULARITI


DUA tahun lalu, rakyat tertanya siapa bakal pengganti Ketua Menteri Sarawak selepas Tun Datuk Patinggi Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan peralihan kuasa menerajui Sarawak. Pihak media dibelenggu pelbagai spekulasi calon pengganti.
Terus terang, ketika itu Datuk Adenan mengambil pendekatan mengunci mulut setiapkali dirapati pihak media.
Ringkas dengan wajah tenang, beliau acapkali menjawab NO KOMEN. Lazimnya pihak media akur dan dari awal sedia maklum, itu jawapan yang beliau berikan.
Sebaik namanya diumumkan pengganti Tun Datuk Patinggi Tan Sri Abdul Taib Mahmud, tidak dapat dinafikan ramai yang kehilangan bicara, ada tidak percaya dan tidak kurang yang meragui kewibawaan Datuk Adenan.
Seawal menerajui Sarawak, Datuk Adenan mengenepikan publisiti dengan meminta tiada ucapan penghargaan berbentuk iklan disiarkan dan memecah tradisi melonggarkan protokol beliau dengan rakyat. Dua perkara yang di luar kebiasaan.
Tempoh dua tahun menerajui Sarawak, gaya kepimpinan beliau menyerlah terutama yang membabitkan kepentingan rakyat dan pentadbiran Sarawak.
Datuk Adenan memecah tradisi kepimpinan terdahulu, lantang bersuara di peringkat kerajaan pusat sehingga ada waktunya sesetengah pihak meragui keberkesanan dan keberhasilan permintaan yang beliau perjuangkan.
Merapatkan jurang pembangunan luar bandar keutamaan agenda Datuk Adenan. Cabaran besar terpikul di bahu ADUN di kawasan~kawasan luar bandar yang masih lagi tercicir dari arus pembangunan yang dimaksudkan.
Bentuk georgafi Sarawak itu dengan sendirinya sudah cukup mencabar untuk direalisasikan agenda besar ini.
Sejumlah dana besar diperlukan untuk memenuhi aspirasi rakyat pada era pentadbiran Datuk Adenan.
Ramai tidak menyedari tindakan Datuk Adenan mengenepikan iklan penghargaan di media cetak, sebenarnya memberi impak besar terhadap populariti beliau.
Bersandarkan liputan berita dan rangkaian media sosial sebagai medium penghubung naklumat beliau dengan rakyat, populariti Datuk Adenan terus melonjak dan membuka mata ramai pihak termasuk pembangkang yang ketandusan idea dan isu besar untuk kempen politik mereka.
Keperihatinan Datuk Adenan terhadap rakyat merentasi sempadan daerah, masa, bangsa, agama dan idealogi politik. Sekali lagi Datuk Adenan memecah tempoh tradisi dan jurang rakyat dan pemimpin atasan.
Berdasarkan populariti semasa Datuk Adenan dan pelbagai usaha yang diperkenalkan terutama untuk kepentingan luar bandar, diyakini peratusan kemenangan kerajaan Barisan Nasional Sarawak meningkat.
Ini kerana secara tradisinya kemenangan pilihanraya Sarawak banyak disumbangkan pengundi luar bandar dan pinggir bandar.
Namun tidak bermakna calon parti kompenan Barisan Nasional boleh menaruh harapan menang mudah dengan menumpang populariti dan gaya kepimpinan Datuk Adenan sekarang ini.
Suara rakyat boleh berubah sekelip mata terutama di kawasan DUN yang disenarai "black dan grey".

No comments:

Post a Comment