Sunday 28 July 2019

AZMIN “HILANG” DI MAJLIS MAKAN MALAM PH SARAWAK


MALAM tadi berlangsung Majlis Makan Malam Pakatan Harapan di Kuching, Sarawak yang menyaksikan ramai pemimpin parti-parti gabungan pembentuk Pakatan Harapan hadir untuk memeriahkan suasana.  Lim Kit Siang, Mat Sabu, Mukriz Mahathir, Muhyiddin Yassin, Zuraida, Dato Seri Anwar Ibrahim, Baru Bian, Chong Chieng Jen serta ramai lagi yang berada di Semenanjung Malaysia sanggup meluangkan masa meninggalkan bebanan tugas mereka untuk “terbang” ke Sarawak bagi bersama-sama dengan penyokong-penyokong mereka.

Dalam pada itu, ramai yang tercari-cari ke manakah menghilangnya Azmin Ali iaitu Timbalan Presiden Parti Keadilan Sarawak di dalam satu majlis yang bersejarah bagi Pakatan Harapan pada kali ini.  Memandangkan makan malam ini begitu penting kerana melibatkan segala jentera persediaan bagi menghadapi Pilihanraya Negeri Sarawak yang berkemungkinan diadakan 2 tahun lagi.  

Perkelahian dalaman antara pucuk pimpinan PKR bukanlah satu rahsia lagi malah ianya sudah disahihkan oleh Datin Seri Wan Azizah baru-baru ini.  Cerita ceriti kem Anwar dan kem Azmin memenuhi media massa dek kerana satu video hubungan songsang terlarang yang didakwa adalah Azmin Ali dan pengakunya Haziq Abdullah bin Abdul Aziz, bekas Ketua AMK Cabang Santubong.  

Selain itu pada 27 Julai 2019, Baru Bian selaku Pengerusi MPN Sarawak turut mengeluarkan kenyataan media bahawa PKR Sarawak memohon agar segala pertelingkahan dalaman PKR dilupakan seketika dan persediaan harus diutamakan untuk PRN Sarawak kelak. Menariknya di dalam kenyataan itu hanya ditandatangani dan disokong oleh 21 ketua-ketua cabang manakala sembilan lagi tidak mempunyai status.  Untuk rekod, PKR mempunyai 30 cabang di Sarawak.  

Apakah yang berlaku sebenarnya kerana jika diikutkan Azmin tiada mempunyai masalah menghadiri segala majlis yang dianjurkan di peringkat pusat dan mengapa acara di Sarawak yang menghimpunkan kesemua ahli gabungan PH DILUPAKAN.  Apakah benar seperti khabar angin sebelum ini bahawa Azmin Ali sudah merajuk dan ingin angkat kaki dari PKR samada menubuhkan parti yang baharu atau menyertai Gerakan.  Sama-sama kita tunggu. 

No comments:

Post a Comment