Saturday 27 July 2019

CHONG CJ - DARI “SARAWAK NASIONALIS” KEPADA ULUN MALAYA


UMPAMA kera mendapat bunga begitulah Chong Chien Jen MP DAP Kota Sentosa, Pengerusi DAP Sarawak merangkap Timbalan Menteri KPDNKK Malaysia yang secara tiba-tiba seperti baru sedar dari mimpi tatkala mencadangkan agar definisi Hari Sarawak di dalam gazette dipinda.  

Pautan adalah seperti berikut:


Jika kita menggodek cerita lama iaitu ketika Allahyarham Pehin Sri Adenan Satem menjadi Ketua Menteri Sarawak iaitu pada tanggal 22 April 2016 itulah Allahyarham telah mengumumkan untuk 22 Julai diangkat dan dimartabatkan semula sebagai tarikh bersejarah untuk mengenang jasa-jasa pejuang kemerdekaan Sarawak dari penjajahan Koloni British.  Kerana pada hari itulah Sarawak mulai melangkah ke era berkerajaan sendiri.  

Pautan berita dan ucapan penuh ada disini:


Dan hal ini telah diluluskan di dalam mesyuarat kabinet Sarawak pada Mac 2016 dengan dipersetujui sebulat suara untuk ianya diwartakan pada tanggal 16 Mei 2016 di Dewan Undangan Negeri Sarawak.  Tidakkah pada masa itu Chong merupakan ADUN bagi Kota Sentosa yang turut berada di dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak mendengar apa yang berlaku dan mengapa beliau “tidak peduli” ketika ianya diwartakan sebagai “Hari Kemerdekaan”.  

Pada masa itu mungkin ramai mengetahui bahawa Chong BUKANLAH Menteri Persekutuan dan DAP itu sendiri bukannya pemerintah Kerajaan Malaysia makanya beliau boleh sahaja mengiyakannya lebih-lebih lagi beliau antara mereka yang terbabit bersama di dalam rali Kemerdekaan Sarawak pada tanggal 22 Julai 2015 yang dianjurkan bersama oleh Sarawak For Sarawakian. (sila lihat bukti bergambar). Beliau bersama barisan DAP Sarawak sehati sejiwa menggunakan segala kepakaran untuk memujuk hati rakyat Sarawak pada waktu itu bahawa beliau juga adalah “Sarawak Nasionalis”.  

Malah pada ketika itu, Chong Chien Jeng adalah antara insan yang menyokong dan mempersendakan Kerajaan Sarawak dibawah BN pada masa itu UNTUK TIDAK MERAYAKAN SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN 31 OGOS saban tahun yang DIKATAKANNYA BUKAN TARIKH SIGNIFIKASI DENGAN SARAWAK.  

Pautan adalah seperti berikut:

https://www.theborneopost.com/2016/09/01/chong-sarawak-should-stop-celebrating-national-day-on-aug-31/

Itu dahulu tetapi setelah pemerintahan bertukar tangan dan PH memerintah lantas beliau sudah seumpama sesumpah yang boleh sahaja bertukar warna demi survival maka begitulah Chong Chieng Jen yang sekarang dari pro Sarawak Nasionalis menjadi pro Malaya atau terma kita ULUN MALAYA.  Apa yang pasti Chong dan rakan-rakannya dalam DAP Sarawak begitu takut dengan bayangan sendiri kerana mereka tahu bahawa tarikh 22 Julai itu berjaya membuatkan rakyat Sarawak bersatu padu lantas agenda mereka untuk “memalayakan” Sarawak gagal.  

Lihatlah bagaimana sewaktu sidang parlimen yang lepas, ketakutan DAP Sarawak atas kebangkitan rakyat Sarawak yang menuntut hak cuba mereka sekat dengan membawa persoalan tersebut ke Dewan Rakyat.  Soalan daripada MP Lanang dari DAP Sibu menjadi saksi bahawa mereka sengaja melakukannya dengan jawapan secara bertulis daripada Perdana Menteri Malaysia.  

Pautan adalah seperti berikut:

Hakikatnya tiada apa yang salah pada terma tersebut kerana ianya adalah tinggalan Tok Nan yang membuatkan kita sedar akan hak-hak kita yang terhakis yang hanya boleh dilakukan sekiranya rakyat Sarawak bersatu padu dibawah bendera Sarawak untuk menidakkan kebatilan yang ada selama ini.  Chong sengaja menjadikan ianya satu isu seolah-olah Sarawak hendak merdekakan dan menuduh GPS hendak membawa Sarawak ke arah itu sedangkan apa yang GPS lakukan adalah untuk menuntut apa yang hak sahaja. Tidak lebih tidak kurang.  

Ianya telah disahihkan oleh Ketua Menteri Sarawak bahawa SARAWAK TETAP BERSAMA MALAYSIA dan begitu juga Allahyarham Tok Nan yang berulangkali berucap dengan nada yang sama.  

Pautan adalah seperti berikut:


Jadi kesimpulannya, “what is done is done” tidak perlu untuk kita menongkah arus dan menjadi talibarut hanya demi untuk survival politik yang berkepentingan seperti Chong Chien Jeng.  Pewartaan itu adalah tinggalan legasi Tok Nan yang diwariskan kepada kita sebagai rakyat Sarawak untuk kita semua bersatu padu dan mengenang sejarah lepas tentang jerih perih pejuang yang terdahulu.  Jika hendak betulkan sejarah banyak lagi yang hendak diperbetulkan malah sistem pembelajaran pendidikan yang sedia ada sekarang pun langsung tidak menceritakan sejarah Sarawak yang sebenar sehingga generasi Sarawak sendiri keliru.

Lebih baik Chong teruskan kerja sebagai Timbalan Menteri Persekutuan dan menunaikan segala janji manisfesto selama ini.  Kemanakah menghilangnya janji 20% royalti yang hendak dikembalikan kepada rakyat Sarawak tanpa syarat konon yang sekarang masih lagi sorong papan tarik papan mereka lakukan.  Dan begitu juga janji 50% hasil cukai yang nak mencium bau pun masih belum ada.  Dah lebih setahun memerintah apakah pula PH yang parti Chong bawa untuk faedah bersama rakyat Sarawak.  Sampai hendak membaikpulih sekolah-sekolah daif Sarawak pun didesak disuruh membayar hutang dahulu umpama “Ah long”.  

Rakyat Sarawak tidaklah sebodoh seperti yang Chong dan kuartet Malayanya fikirkan.  Mereka mengetahui yang mana satu betul dan yang mana satu tidak.  

Sungei Sarawak jangan dituba
Mun dituba ikan sik mati
Urang Sarawak jangan dicoba
Mun dicoba SIK TAKUT MATI ..

Psst..terma urang Sarawak ya sik digunapakai untuk Chong dan kuartetnya sebabnya dah jadi ULUN MALAYA!

#SarawakDiutamakan

No comments:

Post a Comment