Tuesday 23 July 2019

INI MALAYSIA BAHARU ATAU KERAJAAN YG BERTUNJANGKAN IDEOLOGI KOMUNIS ALA STALIN??


BETAPA kurang ajarnya seorang Menteri Kewangan bilamana niat baik Kerajaan Sarawak yang tampil untuk membantu Persekutuan dimanipulasi oleh beliau.  Lebih memedihkan ianya berlaku pada tanggal 22 Julai yang kita raikan bagi mengenang Sarawak yang sedang menuju ke arah berkerajaan sendiri sepatutnya berikanlah kata-kata ucapan yang baik-baik dari satu rakan sejajar pembentuk Malaysia sebaliknya lain pula dilafazkan.

Sombong, bongkak, “Aku Tuan Sarawak Kuli” itulah ayat yang mampu untuk menggambarkan ertikata lain apa yang diucapkan oleh seorang Menteri Kewangan LGE kepada Kerajaan Sarawak tatkala beliau berlagak seperti ‘Ah Long” menuntut Sarawak membayar hutangnya dahulu sebelum Persekutuan mula menyalur dana untuk membaikpulih sekolah-sekolah daif di Sarawak.

Pautan kenyataan beliau adalah seperti berikut:


Jika diikutkan konon-konon sebagai seorang “Akauntan Bertauliah” jenis mekanisma perbankan apakah yang digunapakai oleh seorang Menteri Persekutuan untuk berkata sebegitu rupa sedangkan hakikatnya selama ini mengetahui bahawa Sarawak biarpun berhutang dengan Persekutuan telah membayar balik setiap hutangnya mengikut jadual. Ianya telah diperjelaskan sejak di akhir tahun 2018 lagi apabila isu yang serupa ditimbulkan.

Pautan adalah seperti berikut:


Namun tatkala hati sudah hitam walau sudah disuap dengan fakta, LGE tetap sombong lebih-lebih lagi demi untuk memburukkan reputasi Kerajaan Sarawak dibawah GPS maka LGE yang mana parti politiknya yang sejak kebelakangan ini begitu “mendambakan” Sarawak sanggup untuk berkata sedemikian rupa.

Adakah kerana Sarawak mempunyai rizab yang banyak maka LGE boleh memanipulasi pembayaran hutang-hutang Sarawak selama ini dan baharulah sekolah-sekolah daif di Sarawak hendak dibaikpulih yang sudah terang-terangan adalah DIBAWAH TANGGUNGJAWAB PERSEKUTUAN SELAMA KE HARI INI? Yang GAGAL adalah Kerajaan Persekutuan bukannya Kerajaan Sarawak!
  
Madu yang diberi, tuba yang dibalas begitulah perumpamaan yang lebih tepat untuk pihak Persekutuan sekarang yang mana tugas untuk sekolah-sekolah daif itu adalah dibawah tanggungan mereka tetapi atas dasar tanggungjawab dan tidak mahu ada lagi mana-mana anak Sarawak yang bersekolah di dalam keadaan yang tidak menyenangkan bagi menimba ilmu, Kerajaan Sarawak dibawah DP Abang Johari sanggup mendahulukan kos RM1 bilion dengan cara timbalbalik hutang.

Jika Persekutuan terus bersikap mereka adalah “abang besar” yang Sarawak patut takutkan buat apalah kita ini membentuk Malaysia bersama-sama.  Kami simpan rizab kami dengan berhemah untuk masa hadapan Sarawak dan dek kerana kami sudah diketahui ada rizab maka Persekutuan pun ingin merasa sekalilah.  Sudahlah minyak dan gas kami diperah sebaik mungkin kemudian Malaya yang banyak memakan isi sedangkan kami hanya merasa tulang sahaja sejak dari dulu, apakah tiada langsung pengorbanan rakyat Sarawak ini diambilkira??   

Dengan pelbagai alasan janji-janji pembangunan untuk Sarawak daripada Persekutuan pun sewenang-wenangnya dipotong tetapi yang peliknya untuk negeri-negeri lain boleh pula disalurkan bermacam-macam projek sehingga memaksa Kerajaan Sarawak mencari alternatif membiayai sendiri segala kos bagi memastikan Sarawak akan terus “sustain” dari aspek pembangunan agar tiada jurang yang ketara lagi antara Malaya dan Sarawak

Isu sekolah daif-daif di Sarawak janganlah dipolitik kerana ini adalah isu bersama.  Tindakan LGE itu sebenarnya benar-benar menghina generasi pelajar di Sarawak. Adakah benar-benar ikhlas untuk menangani isu sekolah-sekolah daif di Sarawak yang sedari dulu tiada jalan penyelesaian atau semata-mata hanya untuk menjadi penyedap mulut sahaja. Gah berkata akan menghormati Sarawak seperti yang termaktub pada perjanjian yang asal tetapi tindak tanduk LGE langsung tidak mencerminkan usaha beliau ke arah itu.   

Adakah Malaysia Baru yang dicanang-canangkan benar-benar Malaysia yang baharu atau satu KERAJAAN YANG BERTUNJANGKAN IDEOLOGI KOMUNISME ZAMAN STALIN??

No comments:

Post a Comment